Körkortet dyrare men bättre
Konsultföretaget WSP har på uppdrag av Vägverket studerat införandet av en obligatorisk introduktionsutbildning för handledare och körkortstagare som ska övningsköra tillsammans. WSP har särskilt fokuserat på hur detta har påverkat kostnaden för körkortsutbildningen. Sammanfattningsvis konstaterar WSP att körkortsutbildningen totalt sett har blivit dyrare samtidigt som introduktionsutbildningen ökar upplevd kvalitet både i den privata övningskörningen och i teori- och körlektioner som köps vid en trafikskola.Vid årsskiftet 2005/2006 infördes en obligatorisk introduktionsutbildning för handledare och körkortstagare som skall övningsköra tillsammans. Syftet var att öka kompetensen hos de privata handledarna vilket i förlängningen syftade till att ge säkrare förare. I samband med införandet startade Vägverket även ett antal forskningsprojekt för att följa upp introduktionsutbildningen ur olika perspektiv. WSP Analys & Strategi fick i uppdrag att följa upp hur införandet påverkade kostnaden för att ta körkort. – Vi kan konstatera att introduktionsutbildningen har ökat upplevd kvalitet både i den privata övningskörningen och i teori- och körlektioner som köps vid en trafikskola,. Vi kan även se att körkortstagare som gått introduktionsutbildningen i högre utsträckning får samma råd från sin privata handledare och körskolans lärare, säger Maria Nilsson, utredare hos WSP Analys & Strategi. När det gäller kostnaden kan dock WSP konstatera att körkortsutbildningen totalt sett blivit dyrare. Körkortstagare som läst introduktionsutbildningen betalar i genomsnitt 1300 kr mer för sitt körkort än jämförbar grupp från 2005. Kostnadsökningen motsvaras i stort sett av de genomsnittliga kostnader som tillkommit för introduktionsutbildningen det vill säga de 1 270 kr som elev och handledare betalar i utbildningsavgift samt administrationsavgift för godkännande av handledare. Men introduktionsutbildningen påverkar även körkortsaspirantens beteende på andra sätt som indirekt påverkar den totala kostnaden för ett körkort. Ur ett kostnadsperspektiv tycks dock dessa beteendeförändringar ta ut varandra. Exempel på beteendeförändringar som höjer kostnaden är att man tar fler lärarledda teorilektioner. Beteendeförändringar som sänker kostnaden är att antalet lärarledda körlektioner per elev tycks minska, detta är dock ej säkerställt.