23948sdkhjf

Atlas Logistik får mångmiljonorder

Atlas Logistik har slutit ett treårigt nationellt avtal med Strängbetong om att sköta transporter avbetongelement från fabrik till montage på byggplatsen. Avtalet är värt 100 miljoner kronor per år.

Strängbetong är ett av Sveriges största inom industriellt byggande. Företagets produkter tillverkas inomhus, och ute på byggplatsen sker sedan en snabb montering som möjliggör torra och uppvärmda utrymmen för allt arbete med att komplettera stommen.Strängbetong gick ut med en anbudsförfrågan under hösten 2008 och har nu bestämt sig för att ge Atlas Logistik förtroende att ombesörja transporterna från samtliga produktionsenheter.LBC Varberg AB är huvudman i Atlas Logistik för uppdraget. Utöver Atlas delägarföretag kommer även ett antal externa partners att sysselsättas; Örnfrakt, Hälsingefrakt, Bergslagens LBC samt Triofrakt.Atlas Logistik hade i upphandlingen en fördel i att LBC Varberg och Fraktkedjan samt de externa partners som nämns ovan, även tidigare har utfört Strängbetongs transporter.Med ett nytt totalkostnadskoncept – benämnt Bygglogistik – fyller nu Atlas Logistik ett tomrum på marknaden och en stark position är skapad för alliansen.– Äntligen startar vi upp vår unika logistiklösning som bygger på ett väl genomtänkt totalkostnadskoncept, av vilket båda parter kommer att kunna dra stora fördelar, säger Greger Strömqvist, vd för LBC Varberg.Förenklat bygger konceptet på ett partnerskap, snarare än kund/leverantör, där kunden kommer att ha en kontakt med Atlas Logistik. Samarbetet och uppdragen kommer att formas utifrån en kostnads-/intäktsmodell, som är skapad för att generera stora konkurrensfördelar för kunden, i detta fall Strängbetong.– Vi har stora förhoppningar på samarbetet med Atlas Logistik, säger Dick Larsen, inköpschef på Strängbetong.– Möjligheterna att kunna utnyttja hela Atlas-gruppens samlade resurser, bör ge en väsentligtstörre flexibilitet i såväl hög- som lågkonjunktur. Vi tror även att den gemensamma styrningen och uppföljningen av utnyttjandegrad, lastoptimering med mera ska ge kostnads- och konkurrensfördelar för båda parter.Närheten till kunderna och bredden i verksamheten är andra faktorer som Atlas Logistik gärna framhåller i sin marknadsföring.– Målsättningen med Atlas Logistik är att erbjuda våra kunder en logistiklösning anpassad efter varje kunds unika behov, säger Thomas Lundqvist, vd och projektledare för Atlas Logistik.– Vår styrka är att vi inte erbjuder standardiserade produkter, utan satsar mer på flexibla lösningar, vi har dessutom inget dyrt terminalnätverk, vilket gör att vi kan hålla en konkurrenskraftig prisnivå.Atlas Logistik är aktiva inom nationell och internationell logistik och distribution, entreprenad, miljö, agro- och specialtransporter, och erbjuder dessutom ett stort antal kringtjänster. – Atlas Logistik är uppbyggd av jämnstarka företag med liknande värderingar, kultur och struktur, utan någon extern ägare eller stor speditör som styr verksamheten utifrån sina intressen. På så sätt får vi nöjda kunder och skapar långsiktiga relationer, säger Thomas Lundqvist.Atlas Logistik ägs av sex regionalt starka företag: AkkaFrakt i Skåne, Centralen i Trollhättan, Foria i Stockholm, Fraktkedjan i Göteborg, LBC Varberg på Västkusten och Sörmlast i Mälardalen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079