EU-stöd för Karlshamns hamnsatsning
Ny bangård och kombiterminal i Karlshamns hamn blir det mest påtagliga resultatet av EUs satsning på att realisera projektet Motorway of The Sea, där Karlshamn tillsammans med Klaipeda i Litauen ingår som en del av EUs strategi för att utveckla effektiva transportkorridorer över Östersjön för att minska trängseln på vägarna. Totalt investeras ca 240 miljoner kronor i en förbättring av Karlshamns infrastruktur, varav EU bidrar med drygt 50 miljoner som medfinansiär. Jämte kombiterminalen och bangården ska pengarna också användas för att stödja en byggnad av en ny järnväg mellan Karlshamn och Olofström. Motorway of The Sea-projektet inleddes redan 1994 och uppges vara högprioriterat inom EU som en del i den Östersjö-strategi som antagits under det svenska ordförandeskapet. Projektet är ett av totalt tre i Europa som hittills beviljats och det enda som kommit igång. Samtidigt satsar således Brinova Fastigheter AB tillsammans med Karlshamns kommun på att bygga en industripark för företag inom transport- och logistikbranschen, kallad Logistikposition Karlshamn, på ett 100 hektar stort landområde i anslutning till Karlshamns hamn. Verksamheten i Logistikposition Karlshamn beräknas kunna skapa runt 500 nya arbetstillfällen. Liknande satsningar gör Brinova också i Helsingborg, Katrineholm och Stockholm.– Karlshamn ligger mitt i det stora stråket mellan norra Europa och Baltikum, Ryssland och Kina, motiverar Mikael Halling, vVD för Brinova Fastigheter AB företagets engagemang i byggverksamheten. Vid en kick-off-ceremoni nyligen i Klaipeda deltog representanter för näringsdepartementet i Sverige respektive motsvarande departement i Litauen, från EU-organisationen TEN-T i Bryssel, samt representanter för de två berörda städerna och deras hamnar. Karlshamn – Klaipeda-projektet används som ett bra exempel för övriga Europa för att bl a förbättra sammanhållningen inom EU.