Deutsche Post DHL tecknar ramavtal med Volvo
Lastbilarna klarar kraven enligt EURO 5-normen och kommer successivt att ersätta de äldre fordonen som håller EURO 3-norm. EURO 5-normen begränsar de skadliga avgasutsläppen från motorfordon, exempelvis kväveoxider och sotpartiklar, och är grundat på ett utsläppsdirektiv från EU som kom 2009.- Att modernisera vår fordonspark är en viktig del i vårt klimatskyddsprogram GoGreen, säger Rainer Wend, Director of Corporate Public Policy and Responsibility på Deutsche Post DHL. Genom att införskaffa nya fordon uppfyller vi de europeiska normerna och skyddar miljön ytterligare.Staffan Jufors, vd och koncernchef i Volvo Lastvagnar är stolt över att Volvo är ”preferred supplier” till Deutsche Post DHL. - Vi har samma uppfattning när det gäller hållbar tillväxt, säger han. Vi har som målsättning att fördjupa vårt samarbete, i synnerhet kring miljöfrågorna, för att hitta nya sätt att tackla de utmaningar som transportbranschen står inför.Som världens största leverantör av logistiktjänster tar Deutsche Post DHL sitt ansvar att skydda miljön på största allvar. Företaget startade sitt klimatskyddsprogram GoGreen 2008 och kommer att minska sina koldioxidutsläpp per brev och paket, per ton frakt, och per kvadratmeter använt område, med 30 procent till år 2020. Som ett led i denna ambitiösa målsättning byter koncernen etappvis ut sin flotta för flyg – och vägtransporter, samarbetar i projekt för utvecklandet av alternativa fordon, och utbildar sina förare i bränslesnål körning. Volvo Lastvagnar strävar efter koldioxidneutrala transporter och vill minska beroendet av fossila bränslen. Till exempel kommer Volvo Lastvagnar under 2010 att genomföra fälttester med lastbilar som drivs av utvalda förnyelsebara bränslen. Dessutom har Volvo Lastvagnar utvecklat en unik parallellhybridteknik som kan minska bränsleförbrukningen med upp till 30 procent. Företaget har också som målsättning att göra hela sin produktion koldioxidneutral, och har världens enda produktionsanläggning för koldioxidneutrala fordon i Ghent, Belgien.