Fler terminaltraktor till Gothenburg Ro/Ro terminals
Gothenburg Ro/Ro terminals har nyligen fått ytterligare tillskott till fordonsflottan genom en Terberg RT323 4x4 terminaltraktor samt en Seacom LM 90 vagn. Totalt har kunden mer än 50 Terberg terminaltraktorer och nu så många som 7 sådana maskiner.
Ytterligare tre förväntas levereras från mellansegmentet inom kort tid från NC Nielsen. Maskinerna kan ta upp till 35 ton på vändskivan och klarar att dra laster upp till 165 ton, men är samtidigt oerhört flexibla, speciellt i trängre utrymmen som exempelvis på en båt.
Gothenburg Ro/Ro terminals, ett roro-nav specialiserat på bil- och roro-hantering, och är en viktig del av den svenska import- och exportkedjan. Terminalen hanterar ca 6 miljoner ton gods årligen. Fartyg från 4 destinationer, Ghent, Immingham, Zeebrugge och Brevik anlöper hamnen regelbundet ca 16 ggr per vecka. En snittlast per båt med 260–450 enheter, trailer och kassetter, fördelat på 4-5 våningar, ställer naturligtvis stora krav på kapacitet vid lossning & lastning. Ett anlöp kräver ca 12–15 ekipage (terminaltraktor+vagn) och sysselsätter ca 20 personer i produktion.
-Fartygen får ligga i hamn maximalt inom förutbestämd slottid för lossning & lastning, säger Göran Dittmer, Technical engineer på Gothenburg Ro/Ro terminals. I annat fall havererar tidtabellen och det driver kostnader för rederiet. Det åligger oss att så smidigt och produktionsekonomiskt som möjligt, lösa uppgiften utan att tumma på kvalitet och säkerhet, fortsätter Göran. Därför är det av stor vikt att vi har en fordonspark som kan uppfylla våra krav på bl.a prestanda och förarkomfort. Och det gör en Terberg. Maskinerna är dessutom enkla att underhålla, avslutar Göran.
”Keep it simple and safe”.
Ny teknologi används löpande för att förbättra terminaltraktorerna ytterligare och utöka Terbergs ledande position inom användarvänlighet, ergonomi och säkerhet. Keep it simle and safe är en grundläggande Terberg-princip vad gäller konstruktion, design och teknologi.
-Vi har Terberg -modeller från 75 till 200 ton dragkapacitet (GCW) idag, säger Per Löthner, Distriktschef i Sverige hos N.C. Nielsen A/S. - Terberg RT323 4x4, som levererats till Gothenburg Ro/Ro terminal, är en Medium-tugg, en kraftfull och smidig maskin. Kopplar man dessutom på en Seacom LM 90 vagn har man marknadens bästa ekipage. Synnerligen väl anpassat efter förhållandena vid Ro/Ro hantering, fortsätter Per.
-Samarbetet med Gothenburg Ro/Ro terminal är både långsiktigt och djupgående och vi utvecklar hela tiden fler funktioner beroende på önskemål. Vi lär oss tillsammans och det sammanfattar ganska väl vår affärsrelation, avslutar Per.