Ny Terberg BC-terminaltraktor med EV-teknik
N.C. Nielsen presenterar den nya, eldrivna, utsläppsfria och miljövänliga Terberg BC EV-terminaltraktorn på den skandinaviska marknaden.
Med terminaltraktorn Terberg BC EV har den nederländska tillverkaren utökat sortimentet med eldrivna terminaltraktorer och möter ett stigande behov av flexibla och hållbara transportlösningar.
Fordonen i Terberg BC-serien är tre-i-ett-maskiner. Den här modellen är särskilt väl lämpad på hektiska distributionscentraler, flygplatser och hamnterminaler där det är nödvändigt att kunna byta mellan växelflak, vändskiva till lösa trailers och vanligt drag till släpvagnar. Den kör därför utifrån behov och kan ersätta andra fordon som bara har en huvudfunktion.
Terberg BC EV ligger rätt i tiden med sina multifunktionella och miljövänliga egenskaper. Med noll utsläpp och låg bullernivå är maskinen dessutom det självklara valet när gods ska flyttas inomhus.
EV-tekniken matchar dieseltekniken
Den nya terminaltraktorn har en stark, eldriven motor, ett kundanpassat batteripaket och en effektiv likströmsladdare som säkrar maximal prestanda. Dessutom har den energivänlig och regenerativ bromsning och färre rörliga motordelar än dieselvarianten, vilket innebär lägre underhållskostnader.
Styrkan hos Terberg BC EV är dess förmåga att anpassa sig utifrån uppgiften. I samma chassi finns det en ram till växelflak med en lyftkapacitet på 25 000 kg, en vändskiva som kan styras från hytten och med en lyftkapacitet på 15 000 kg samt en mycket robust dragkoppling till lastbilssläp som ska flyttas. Det gör att ett fordon kan utföra de allra flesta transportuppgifterna på terminalen – och dessutom går det att utöka den och montera extrautrustning.
– Terberg ligger i framkant när det gäller kundanpassade terminaltraktorer. Vi ser en klar tendens på marknaden, nämligen behovet av multifunktionella och miljövänliga fordon som kan mer än de vanliga lösningarna. Med EV-tekniken har Terberg redan lanserat morgondagens terminaltraktorer inom det gröna segmentet och det är naturligtvis också ett bevis på att batteriernas prestanda följer med den övriga tekniska utvecklingen, säger Per Löthner, distriktschef på N.C. Nielsen.