Sjöfartsverkets besparingar kan drabba totalförsvaret
Sjöfartsverkets besked om kraftiga nedskärningar riskerar Sveriges totalförsvarsförmåga. Att kallägga en isbrytare riskerar dessutom industrins exportmöjligheter, om hamnar inte klarar att hållas isfria.
Sjöfartsverkets åtstramningar efter att gått med stor förlust, kommer bland annat att innebära avyttring av arbetsfartyg, att två helikopterbaser tas bort och höjda avgifter för exempelvis lotsning. Dessutom kalläggs en isbrytare av Atlesklass.
– Det här bör ses som en rejäl väckarklocka för politikerna, sjöfarten är i mångt och mycket självfinansierad, trots att verksamheterna är samhällsviktiga. Om hamnarna inte kan hållas isfria riskerar det dessutom allvarliga konsekvenser för industrin, då hamnarna hanterar 95 procent av landets export. Den uppkomna situationen är i och för sig inte förvånande då olika regeringars försummelse av sjöfarten pågått i åratal trots att vi påtalat allvaret upprepande gånger, säger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen.
Sjöfartsverkets anslag har inte räknats upp på flera decennier, vilket i realiteten gröpt ur verkets ekonomi. Nu efterfrågas att staten tar ett större ansvar.
– Att vi ska ställa en isbrytare på land i ett läge där vi behöver fler, är helt otänkbart. Då hamnarna är en hörnsten i Sveriges totalförsvar, bör staten gå in och ta ett större kostnadsansvar, bland annat genom att ta hela kostnaden på 300 miljoner kronor för isbrytningen, säger Monika Przedpelska Öström, Branschchef för Transportföretagen Hamn.