23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Stark turistbussbransch - men förseningar hos leverantörer gäckar

Det var fortsatt högt tryck för turistbussföretagen under 2024. De senaste årens urstarka utveckling höll i sig – med en viss inbromsning mot slutet av året. Sveriges Bussföretags årliga rapport över marknadsutvecklingen inom turist- och beställningstrafik med buss visar också att Sverige står starkt som resmål jämfört med Europa.

Enligt en ny rapport hade drygt hälften av företagen inom turistbussbranschen en fortsatt ökad omsättning inom beställningstrafiken, om än något lägre än året tidigare.  Det är ett tecken på att den stora ökning som skedde åren efter pandemin nu har avtagit något. Inom researrangörsverksamheten såg nära hälften av företagen en ökning – betydligt fler än året tidigare, men det varierar fortsatt mycket mellan olika företag.

- Beställningstrafiken har varit den stora motorn för turistbussföretagen de senaste åren vilket höll i sig även 2024. Det är positivt att researrangörsverksamheten ökar hos fler företag, men det oroar att utvecklingen fortsatt är så ojämn, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.  

Inom researrangörsverksamheten sticker resorna inom Sverige ut och har ökat betydligt mer de senaste åren än resor till Europa och övriga världen.

- Resor inom Sverige har historiskt inte varit en så stor del av utbudet, men har ökat i betydelse de senaste åren jämfört med Europaresorna vilket är roligt att se då det finns mycket att upptäcka även här hemma. Det finns såklart en viss valutaeffekt – det är helt enkelt väldigt dyrt för oss svenskar att resa utomlands just nu och priserna har ökat i hela kedjan – allt från hotell och restauranger till bussarnas drivmedel och däck, fortsätter Anna Grönlund.

Utmaningar med leveranser av bussar och reservdelar

Företagen fick också i enkäten som ligger till grund för rapporten svara på frågor kring hur leveranskedjorna för bussar och reservdelar fungerar – och svaren är tydliga. Nära hälften av företagen har fått vänta så länge på reservdelar att det påverkat verksamheten, och tre av fyra som beställt en ny buss har fått den senare än beräknat.

- Branschen märker tydligt av att fordonstillverkarna, där leveranskedjorna oftast är globala, har problem med att säkra tillgången på reservdelar och nya bussar. Det är inte acceptabelt att som i vissa fall få vänta mer än tio månader mot beräknad leverans på en ny turistbuss eller råka ut för stillestånd på bussar i flera månader när vanliga reservdelar inte finns i lager. Det kan slå extremt hårt mot små familjeföretag som bussbranschen till stor del består av, avslutar Anna Grönlund.

Transportföretagen TF AB
Storgatan 19
Box 5384
102 49 Stockholm
Stockholms stad
Sverige
VAT nummer: SE5564989373

Kontaktperson

Sänd till en kollega

0.021