23948sdkhjf

Nya anläggningsbilar från DAF

Extra robusta bilar utlovas när Daf lanserar en ny serie lastbilar inom segmentet entreprenad, tanken uppges vara att det ska finnas en ny generations Daf för varje tillämpning.

Det är bara något år sedan lastbilstillverkaren Dafs transportbilar kom i en ny generation, nu går man vidare med bygg- och anläggningssektorn.

Modellerna XD, XF, XG och XG+ får sällskap av dubbeldrivna dragbilar och lastbilar för tillämpningar på vägar och i terräng.

De nya modellerna heter XDC och XFC Construction. Enligt Daf finns de med axelkonfigurationerna 8x4, 6x4 och – för första gången – 4x2.

Daf har också tagit fram en ny extra robust version av XD och XF. Denna serie ska kombinera anläggningsmodellernas robusta hytter med ett chassi för körning på vägar.

Enligt Daf är detta en bra lösning för entreprenörer inom bygg- och kommunsektorn som vill ha extra tåliga bilar men som inte behöver full terrängkapacitet. 

Anläggningsbilarna XDC och XFC har fått en framträdande svart grill, en stötfångare i stål samt två underhållsfria LED-dimljus som sitter djupt infällda i stötfångaren för maximalt skydd.

Daf lyfter också fram att ett flexibelt nedre steg finns tillgängligt som tillval.

Markfrigången är upp till 40 centimeter och ingångsvinkeln 25 grader. Detta ska enligt Daf göra bilarna idealiska för terrängkörning.

Ett brett urval av dubbeldrivna tandem med lågt underhållsbehov utlovas; från en lätt tandem på 19 ton med enkel reduktion (SR1132T), bladfjädring och skiv- eller trumbromsar till versioner på 21 och 26 ton (SR1360T) med enkel reduktion, skivbromsar och luftfjädring.

Tandem på 21 och 26 ton finns även med navreduktion (HR1670T) för tuffa tillämpningar och terrängkörning och Daf noterar att alla tandem finns med ett brett urval av alternativ för bakaxelutväxling från 3,46:1 till 7,21:1 för att anpassa specifikationen till den enskilda uppgiften. 

För jobb som kräver extra bra grepp rekommenderar Daf ett PXP-system för hydraulisk framhjulsdrivning för 4X2-dragbilsversioner, ett system som kan aktiveras via en omkopplare på instrumentpanelen.

Daf utlovar effektiva drivlinor, med automatisk växellåda med särskild programvara för terrängkörning och en ASR-frånkopplingsfunktion och Rock-Free-funktioner för start vid halt väglag och för att möjliggöra snabb gungning som gör det möjligt för fordonet att ta sig ur extremt svåra förhållanden.

Sikten ska vara god tack vare en stor vindruta och låga bälteslinjer. Som tillval finns ett fönster med trottoarvy, bilarna har också system för att öka säkerheten, till exempel DAF Digital Vision System och DAF Corner View.

PS: Redan i höstas kunde vi titta närmare på den nya anläggningsbilen , då den visades upp på Bauma. Läs mer här.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094