Mobility Sweden vill se åtgärder för gasfordon
Mobility Sweden skriver att den nya domen gör att Sveriges tidigare skattebefrielse för biogas och biogasol inte längre gäller. Som en följd har gasfordon i nyregistreringarna minskat jämfört med tidigare menar de. 2017 var andelen nyregistrerade gasfordon 1,5 procent och första fyra månaderna i år hade de ökat till tolv.
Följderna kommer dock synas först nästa år menar Mobility Sweden då leveranstiden är tio till tolv månader från att en order läggs till att fordonet registreras. Organisationen säger också att de ser att mindre företag väljer att vänta med investeringar i tunga gasfordon på grund av att marknaden blivit osäker.
– I tider när marknaden får otydliga signaler om biodrivmedel, elektrifieringen och biogas, kommer kunder att vända sig tillbaka till dieselfordon. Nu har marknaden för tunga gasfordon gått från varm till ljummen och riskerar att bli helt kall. Alla transporter kommer inte i närtid att kunna elektrifieras och då har biogas varit ett viktigt komplement som vuxit de senaste åren. Då det tar tid att ställa om flottan är biodrivmedel inklusive HVO100 viktigt. Som ett komplement till elektrifieringen för vissa applikationer kommer även fossilfri vätgas att vara nödvändigt, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden.
Maria Malmkvist, vd på Energigas Sverige menar att alla typer av förnybara och hållbara alternativ behövs för att ställa om transportsektorn. Något som särskilt gäller för de tunga fordonen.
– Biogasen, med alla dess nyttor, är givetvis ett viktigt bidrag i detta sammanhang. För att nå klimatmålen krävs nu att regeringen säkerställer att det inte blir återkrav av den skattebefrielse som redan har beviljats och att de snarast återställer full skattebefrielse för biogas och biogasol. Genom nya regler i EU:s gruppundantagsförordning är det fullt möjligt.