Sträng miljözon väntar Gamla stan
Den nya politiska ledningen för Stockholms stad, Socialdemokraterna, miljöpartiet och Vänsterpartiet, har höga klimatambitioner. Koldioxidutsläppen ska minska med 80 procent till 2030 och ett styrmedel är att införa den strängaste miljözonen, klass 3, i Gamla Stan och ett område i city. Miljözonen ska sedan införas stegvis från och med 2024 och vara fullt genomförd 2026.
Just nu tittar Trafikförvaltningen på vilka delar av city som ska omfattas och ett förslag ska lämnas i slutet av 2023.
– Det är en oerhört tajt tidplan och det är viktigt att staden först kartlägger vilka typer av transporter och varuleveranser som sker i området, säger Anders Josephsson, näringspolitisk expert på Transportföretagen och fortsätter:
– Och hur ser det ut med laddinfrastruktur i området? Kan en förare ladda sitt fordon eller måste han eller hon lämna stadskärnan för att ladda?
Konsekvenserna av en miljözon 3 är svåra att överblicka eftersom det sker flera tusen transporter i området.
– Elektriska lastbilar är betydligt dyrare än bilar med förbränningsmotorer och miljözonen kommer sannolikt att leda till dyrare transporter i Stockholms city, något som kommer att påverka handeln, säger Anders Josephsson.
Fakta om miljözon klass 3
De fordon som får färdas i miljözon klass 3 är
• lätta och tunga elfordon
• lätta och tunga bränslecellsfordon
• lätta och tunga gasfordon som uppfyller utsläppskraven för Euro 6
Transportföretagen