Nytt containerrederi lanserat – ser Ryssland som nyckelmarknad
Medan Ryssland har blivit en paria i väst, har landet för andra blivit en affärsmöjlighet. Just det senare tänket ligger bakom ett nytt containerrederi som vuxit fram de senaste veckorna.
CStar Line är namnet på rederiet som med sitt huvudkontor i Dubai, kommer att tjäna på att behålla containerfrakten flytande mellan bland annat Ryssland och Kina. Det skriver analysföretaget Alphaliner i sitt senaste nyhetsbrev.
Rederiet driver nu en flotta på 18 små och medelstora fartyg med en total kapacitet på cirka 25 000 TEU. Fartygen binder samman de ryska hamnarna Vostochny i östra Asien, Novorossiysk i Svarta havet och St. Petersburg i Östersjön med Kina, Turkiet och Indien.
Enligt analysföretaget är fartygen chartrade från redare i Hongkong, Kina, Turkiet och Förenade Arabemiraten.
Tomrum på marknaden
CStar Line är den senaste i raden av spelare som utnyttjar tomrummet efter ett antal västerländska containerrederier slutat segla in och ut ur ryska hamnar i spåren av Rysslands invasion av Ukraina.
Tidigare har det varit ryska och kinesiska aktörer som gått in för att hålla containerfrakten flytande, men även CStar Line anser att det finns marknadsandelar att ta.
Det är inte klart vilka ägarna är, men rederiet leds av ungerskan Zsolt Katona, som bland annat har arbetat på A.P. Møller Maersk, skriver Alphaliner.
CStar Line började publicera sina tidtabeller i början av augusti.