Regeringen inför klimatpremie för ellastbilar
Regeringen föreslår flera satsningar för omkring fyra miljarder kronor i nästa års budget, bland annat kommer Klimatklivet få ett ökat anslag om 800 miljoner kronor och pengar läggs också på att introducera exempelvis eldrivna tunga fordon. Sistnämnda föreslås få 992 miljoner kronor nästa år, 1 493 miljoner kronor för år 2025 och 2 023 miljoner kronor under år 2026.
Totalt kommer marknadsintroduktionsstödet för lätta och tunga fordon uppgå till 1 442 miljoner kronor nästa år.
– Fit for 55 innebär en ny skarp klimatlagstiftning för alla 27 länder i EU, med tuffa klimatmål. Nu är det upp till bevis för Sverige. Vi måste så fort som möjligt ställa om och elektrifiera industrin och transportsektorn för att leva upp till våra åtaganden gentemot EU, säger Romina Pourmokhtari i en kommentar med anledning av pressträffen.
Vidare föreslås en tillfällig skrotningspremie, vilket gäller för personer som skrotar en äldre bil och därefter väljer att köpa eller leasa en elbil. Till det vill regeringen avsätta 250 miljoner kronor nästa år och lika mycket pengar år 2025. Hur stödet kommer att utformas är än så länge oklart, först ska regeringen hålla en dialog med EU för att se till så att stödet utformas enligt rådande lagstiftning.
Regeringens besked är något som välkomnas av Transportföretagen.
– Det är glädjande att regeringen har lyssnat på våra argument om vikten av en klimatpremie för ellastbilar och återinförande av en skrotningspremie. Marknaden för eldrivna lastbilar har knappt kommit igång, inte ens en procent av lastbilsflottan är elektrifierad och inköpspriserna är mycket höga. Regeringens satsningar är därför viktiga för att transportsektorn ska kunna möta den gröna omställningen, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen, i en kommentar.