Laddad uppstickare på mässa
Så var det dags för svenska uppstickaren Volta Trucks att göra mässpremiär på Ecomexpo-mässan i Arlandastad. Till utseendet påminner Voltas ellastbil, som finns i 16 och 18 ton, om en traditionell linjebuss med lågt insteg.
– Det finns idag inga lastbilar som är designade för stadstrafik, men det finns väldigt många lastbilar som kör och levererar i städerna. Det är två saker man har tänkt på med den här lastbilen, dels alla som rör sig runt fordonet, dels lastbilschauffören som drabbas av skador när man kliver upp och ner många gånger om dagen, säger Peter Andersson, PR-ansvarig på Volta Trucks.
Just förarmiljön är det som gör att ellastbilen sticker ut. Här sitter föraren mitt i hytten och med två utgångar. Dessutom sitter man lägre vilket ska ge bättre överblick över fotgängare och andra runtom fordonet. Räckvidden ligger på runt 20 mil. Fordonet är gjort för storstäder, helt enkelt.
– Vi siktar på aktörer inom distribution och logistik, och då sista milen.
Huvudkontoret ligger i Stockholm, utvecklingen i England och tillverkningen sker i MAN:s gamla fabrik i Steyr. Närmast till hands är förstås den europeiska marknaden men självklart siktar bolaget på bland annat USA och Asien.
Mats Nordin är ansvarig för den svenska marknaden och har runt 40 års erfarenhet från branschen.
– En vanlig dag kan distributionen innebära 30-40 gångers lastning och lossning. Det sliter på kroppen hos förare. Vi tror att med den här ellastbilen kommer kroppen hos våra förare att hålla längre. Dessutom tror vi förarmiljön, hytten, kan locka ett nytt klientel till branschen, till exempel kvinnor.
Lastbilen har också skjutdörrar som betydligt sänker risken för olyckor med cyklister.
– Åker du in i en lastzon idag så kliver du kanske inte ut i bussfilen utan väljer trottoaren istället. Det är en viktig säkerhetsfråga, säger Mats Nordin.
Till syvende och sist är det ändå kronor och ören som räknas vid slutet av dagen, för åkeriägaren. Volta Trucks ellastbil är en dyrare investering men kan räknas hem över relativt snabbt.
– Får vi ner TCO-kostnaden på rätt nivå, i dagsläget med statens subventioner på 20 procent av inköpspriset vilket innebär runt 700 000 kronor på en sådan här bil, så närmar man sig en bra nivå om man räknar på ungefär åtta år. Ska fossilfria zoner dessutom införas, då blir åkarna tvingade att ställa om och prislappen åker upp för kunderna.
Volta Trucks erbjuder liksom de traditionella fordonsleverantörerna ett helhetskomcept med service och laddinfrastruktur, Truck As a Service.
Artikeln är en del av vårt tema om VD-intervju.