Maersks omsättning dyker – ska skära ner på 10 000 jobb
Det blev verkligen vardag igen under det tredje kvartalet 2023.
Även för Danmarks största rederi, A.P. Møller-Maersk, som på alla sätt kan sägas ha återgått till den gamla dåliga tiden inom containerbranschen.
Maersk ser omsättningen för årets tredje kvartal falla med inte mindre än 47 procent till 12,1 miljarder dollar jämfört med samma kvartal 2022.
Rederikoncernens EBITDA landade på 1,8 miljarder dollar, vilket är en minskning med hela 9 miljarder dollar jämfört med tredje kvartalet 2022.
Bolaget är redo att bära konsekvenserna av den sviktande efterfrågan och räknar därför med att lägga ner totalt 10 000 positioner världen över till följd av de försämrade marknadsförhållandena.
Det säger bolaget i samband med presentationen av kvartalsrapporten.
En del av dessa minskningar har dock redan genomförts under 2023. Under de kommande månaderna räknar A.P. Møller-Mærsk med att behöva skära ner ytterligare 2 500 tjänster över hela världen och ytterligare 1 000 tjänster kommer att minska i början av 2024.
Motvind överallt
Förväntningen är att den totala minskningen av 10 000 tjänster kan ge besparingar på 600 miljoner dollar under 2024, exklusive engångskostnaderna i samband med uppsägningarna.
"Vi bevittnar en new normal i branschen med svag efterfrågan, en lägre fraktnivå och en kostnadsbas som påverkas av hög inflation", förklarar vd Vincent Clerc i ett pressmeddelande i samband med beskedet.
Han fortsätter:
"Det finns överkapacitet på i stort sett alla marknader, vilket givetvis har fått räntenivåerna att sjunka. Vi fortsätter att förvänta oss en utmanande marknadssituation och har därför inlett en omfattande process för att minska våra kostnader och säkerställa vår finansiella soliditet."
Sjötransporterna drabbades hårt
Fokuserar man enbart på sjöfartsaktiviteterna tillsammans i Ocean-divisionen är nedgången ännu mer dramatisk. Här rasar omsättningen från 18 miljarder dollar under det tredje kvartalet 2022, till 7,6 miljarder dollar - en minskning med 58 procent.
Rörelseresultatet (EBITDA) i Ocean slutade under det tredje kvartalet på 1,1 miljarder dollar mot 10 miljarder 2022.
Nedgången drivs av en dramatisk nedgång i frakterna under året.
Maersk kunde notera en liten ökning av antalet transporterade containrar under kvartalet - från 3,0 miljoner transporterade containrar 2022 till 3,16 miljoner transporterade containrar under 2023.
Vi ser en new normal i branschen med svag efterfrågan, lägre fraktnivå och en kostnadsbas som påverkas av hög inflation. Vincent Clerc, vd, A.P. Møller-Mærsk