Rekordförsäljning för Apotea under Black Week
Apotea slog försäljningsrekord under årets Black Week. Försäljningen ökade med 30 procent jämfört med ifjol och totalt sålde nätapoteket för omkring 250 miljoner kronor under kampanjveckan.
– Vi är otroligt nöjda med årets Black Week. Vi har under året byggt ut automationen i vår logistik och det är fantastiskt att se när allting klaffar och att vi kunnat leverera nya rekord. Vi hade en hög försäljningsprognos för veckan, men sålde långt mer än så vilket är väldigt roligt, säger vd Pär Svärdson i en kommentar.
I logistikcenter i Morgongåva implementerade företaget exempelvis integrerat robotplock i början av året. Automation kommer från Element Logic och lösningen ska effektivisera lagringen av produkterna.
Även antalet skickade produkter under Black Week innebar ett nytt rekord. Under veckan skickades uppemot 2,2 miljoner produkter från apoteksjättens logistikcenter i Morgongåva. Lite oväntat var det smaksatta dadlar som flest konsumenter beställt hem. Över 200 000 påsar har sålts under november.
– Under Black Week hjälps vi alla åt i logistiken för att kunderna ska få sina paket så snabbt som möjligt. Det är roligt att alla våra kollegor hjälps åt och att vår automation klarar det höga trycket. Vi har verkligen kört dygnet runt och räknar med att skicka ut cirka 70 000 paket varje dag även den här veckan, säger Pär Svärdson.
Apotea först i världen med integrerat robotplock