Nya betongtrailrar ska minska miljöpåverkan
De två trailrarna rymmer 11,5 kubikmeter betong och har körts till gjutprojekt i Skåne, Småland och Blekinge.
– Eftersom att var transport får med sig mer betong så minskas det totala antalet mil som betongen måste transporteras. Det innebär att det går åt mindre diesel, vilket är bra både för miljön och för våra kunder. Att minska utsläppen av koldioxid ligger i linje med vårt mål mot en fossilfri omställning, säger Ted Petersson, ansvarig för Swerocks betongfordon i syd.
Enligt Swerock är bränsleförbrukningen per mil marginellt högre trots den högre vikten. Företaget noterar också att fordonen kan lossa till pump, till bask och med ränna precis som Swerocks andra betongbilar.
– Fordonen lastar och lossar på samma sätt, sedan har de lite extra specialfunktioner. För att uppnå våra vikt- och längdbestämmelser och därmed kunna lasta tyngre, görs trailern längre med hjälp av hydraulik när den kör ute på vägen. Väl framme på arbetsplatsen där det kan vara mer ont om plats kan den dras ihop, säger Ted Petersson.
Som längst blir betongtrailern 13,3 meter, den ska kunna kortas till cirka tio meter.