VTI: ”Ingen tjänar pengar på en bil som står stilla”
För snart ett år sedan fick VTI, Linköpings Universitet och en expertgrupp i uppgift att reda ut om det är möjligt att införa ett batteribytessystem för tunga elfordon i Sverige.
Utredningen har resulterat i en rapport där VTI nu rekommenderar regeringen att ta initiativ till ett pilotprojekt för att möjliggöra batteribyten i Sverige.
I rapporten har forskare och experter bland annat studerat olika affärsmodeller och regelverk i Sverige, men också riktat blickarna mot Kina och hur deras satsning på batteribyten lett till en snabb utveckling.
”Exempel på fördelar med batteribyte som förespråkas är att det bara tar några minuter att byta batteri, minskad investering för lastbilsägare, låg påverkan på det lokala elnätet och att fordons- och batterilivscykler separeras.” står det att läsa i rapporten.
Vidare skriver forskarna och experterna att konceptet kan användas till andra saker också, exempelvis för att balansera det lokala elnätet.
– Ingen tjänar pengar på en bil som står stilla. Med batteribyten kan logistikföretagen fortsätta sin dagliga verksamhet ungefär som i dag. Det är en viktig fördel, säger Arne Nåbo, forskningsledare på VTI, i en kommentar och fortsätter:
– Batterierna kan också användas för att stödja elsystemet i stort. Tyvärr ser vi i Sverige oftast batteriet som en del av fordonet och inte som en resurs tillhörande energisystemet. Det är ett mentalt språng vi behöver göra.
Samtidigt pekar rapporten på utmaningar kopplade till batteribyten.
Bland annat nämns det att det nuvarande regelverk för fordon och energisystem inte omfattar batteribyten samt att det finns få förespråkare av batteribyten inom industrin.
Byta batteri – ett alternativ till laddning?