23948sdkhjf

Lyko över 3 miljarder: ”Nu tar vi sikte mot nästa miljard”

Ökad trafik i app och webb och lyckosam butiksöppning ledde till en ökad tillväxt om 24 procent under fjärde kvartalet.

Lyko ångar på och visar tillväxt på samtliga marknader i Norden, där Finland utmärker sig med en tillväxt om 121 procent i kvartalet. Totalt steg omsättningen med 23,2 procent i Norden jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Nettoomsättningen för fjärde kvartalet uppgick till 947,2 miljoner kronor (764,0), vilket motsvarar en tillväxt om 24,0 procent. 

Tillväxten på den europeiska marknaden uppgick till  44,1 procent under kvartalet och i rapporten skriver Lyko att ytterligare lokala marknadsanpassningar väntar.

”I kvartalet resulterar det i en något lägre tillväxttakt men vi gör det för att långsiktigt hitta en lönsam grundaffär på respektive marknad. Vi är övertygade om att det finns en position för oss på dessa marknader och vi förfinar våra strategier för nå dit med bibehållet lönsamhetsfokus“, skriver Lyko i rapporten.

Under kvartalet öppnades en flaggskeppsbutik om två våningar på Drottninggatan i Stockholm som enligt aktören överträffade alla förväntningar.

”Vi ökade våra investeringar i marknadsföring vilket resulterade i en god grund för vår varumärkeskännedom. Den toppades sedan av all medial exponering i samband med butiksöppningen. Mottagandet från kunder som besökt butiken har varit överväldigande och det är tydligt att vårt öppna tillåtande koncept som utmanar den traditionella skönhetsbranschen tas emot väldigt väl i målgruppen”, skriver Lyko i rapporten.

Black week-försäljningen ska även den ha överträffat förväntningarna och Lyko uppger att lager och logistik fungerade optimalt och plattformarna stod pall för ökat tryck. Totalt levererades över 6,2 miljoner ordrar under 2023.

Lyko redovisade en minskad bruttovinstmarginalen för det fjärde kvartalet som uppgick till 43,0 procent (44,1) och som enligt aktören främst påverkats av breda kampanjer, ersättningar från leverantörer, förändring i produktmix och försäljningsfördelning mellan segment och länder.

Ebit-resultatet sjönk i  det fjärde kvartalet uppgick till 21,7 miljoner kronor (29,5).

Den första februari 2024 förvärvade Lyko varumärket Reserol av Nutrinovate och i rapporten uppger aktören att tillväxten för de egna varumärken är god och i kvartalet landar försäljningsandelen på 8,7 procent, stärkt av adventskalendrar och egna paketeringar. Total under året står de egna varumärkena för 6,5 procent av nettoomsättningen.

Vid utgången av fjärde kvartalet hade Lyko 30 butiker fysiska butiker i Norden samt e-handel och försäljningen i Europa sker via e-handel. Aktören fortsätter att investera i det fysiska butiksnätet och har aviserat att ytterligare en butiksöppning väntar, denna gång  i Åbo i Finland senare i år. För digital handel lanserades en app i november och i december stod appen för över 19 procent av försäljningen online.

Lyko redovisar en tillväxt om 22,8 procent (16,0) för helåret och över 3 miljarder i nettoomsättning, l 3 053,7 miljarder kronor (2 486,9).

”Det är med stolthet jag summerar kvartalet och helåret 2023, samtidigt är fokus framåt och organisationen har massor med spännande saker i pipen och nu tar vi sikte mot nästa miljard”, skriver Rickard Lyko, vd, i rapporten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094