Åkeriet som däcksamarbetar
Om Eliassons Åkeri i Kristianstad AB
Eliassons Åkeri har varit verksamma sedan 1950 i tre generationer och driver idag ett 40-tal yrkesregistrerade fordon utplacerade på sju olika stationsorter runt om i landet med styrning från kontoret i Kristianstad. Åkeriet sysselsätter 70 personer.
Företagets verksamhet är inriktad på tre typer av tanktransporter – bränsletransporter, kemtransporter och bitumen. Verksamhetsområdet är främst södra Sverige, men de har också en mängd specialuppdrag i såväl Norge och Danmark som England och Tyskland. Under åren har Eliassons byggt upp ett starkt transportnät som sträcker sig över hela Norden och norra delarna av Europa.
Källa: Eliassons Åkeri i Kristianstad AB
Eliassons Åkeri i Kristianstad inleder ett femårigt samarbete med med Euromaster, Michelin Connected Fleet och Michelin. Mot en fast månadskostnad tar åkeriet del av ett heltäckande servicekoncept för däck och däckservice.
Målet är att optimera åkeriets däckinköp och däckval för olika typer av körningar och säsonger för att få det allra bästa greppet, det minsta rullmotståndet och den längsta livslängden.
– Det är givetvis en jättestor investering för oss men på lång sikt kommer vi att kunna räkna hem affären genom mindre däckslitage, minskad bränsleförbrukning och inte minst färre kostsamma driftsstopp. Det blir en vinst både för miljön och trafiksäkerheten, säger Tommie Eliasson på Eliassons Åkeri i en kommentar.
Euromaster får också uppdraget att installera direktuppkopplade TPMS-sensorer (Tire pressure monitoring system) i samtliga lastbilar, släp och trailers. Totalt rör det sig om sensorer i 1 000 hjul och installationen ska vara klar i mitten av maj i år.
TMPS-sensorer som placeras i varje däck är en trådlös lösning som i realtid kan ge information om exempelvis temperatur och lufttryck.
– Den här lösningen och samarbetet innebär en stor investering och en stor insats från samtliga parter då hela implementationen kommer ske på endast 3–4 månader. Detta känns i slutändan helt naturligt i vår strävan för hållbarare transporter till våra kunder, säger Tommie Eliasson.
Euromaster gör också fysiska, okulära kontroller på regelbunden basis.
– Vi hjälper dagligen åkare som drabbats av däckhaverier och vår statistik visar att fler än åtta av tio break-downs beror på felaktigt lufttryck. Att kontinuerligt hålla koll på lufttryck och mönsterdjup är därför något som ger stora vinster, för trafiksäkerheten men också för ekonomin. Ett felaktigt lufttryck påverkar dessutom bränsleförbrukning negativt, säger Jimmy Hallin, kundansvarig på Euromaster.