Ledare # 1 Vakna! Det är dags att kapa ledtiderna
Vi går ett osäkert 2024 till mötes. Sverige och den svenska arbetsmarknaden har på allvar trätt in i en lågkonjunktur som ger effekter på e-handel, transporttjänster och fordonsmarknaden. Elektrifieringen av tunga fordon väntas bromsa in under året, vilket är dåliga nyheter för klimatet. Samtidigt rapporterar Naturvårdsverket, som handläggar ansökningarna till Klimatklivet, om en aldrig sinande ström av ansökningar. Trots det går omställningen för långsamt.
En av bovarna i dramat verkar vara de långa handläggningstiderna. Ett företag som helt enkelt inte kunde vänta längre och drog tillbaka sin ansökan till Klimatklivet var DFDS. Efter sju veckors väntetid beslutade logistikföretaget att bygga sin laddpark med 38 laddpunkter för tung trafik med pengar ur egen ficka. Trycket från kunder och högt satta klimatmål gjorde det omöjligt att dröja längre.
Den stora boven i dramat verkar dock vara just handläggningstiderna.
Allra längst tid, menar DFDS, tog att få ström till anläggningen. Det var utan tvekan den allra största flaskhalsen och något som det verkligen är bråttom att få ordning på. Det är oerhörda mängder ström som ska till för att kunna ladda våra tunga fordon, men det är heller knappast någon hemlighet att så är fallet.
Företag vill ställa om. Hur kan vi se till att kapa ledtiderna och pappersarbetet? Där kan den verkliga tidsvinsten göras. I januari invigdes DFDS laddpark på Hisingen, Göteborg. Läs om projektet på sidan 16.
Trevlig läsning!
Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.