23948sdkhjf

Tufft år för godsjätten – omsättningen backar

Godsjätten Green Cargo beskriver 2023 som ett år fyllt av utmaningar. 

”2023 har otvivelaktigt varit fyllt av utmaningar som krävt omfattande ansträngningar. Vi har haft en tuff period där omständigheter, till dels utanför vår kontroll, påverkat vår möjlighet att leva upp till våra kundlöften och finansiella mål.” skriver Henrik Dahlin, vd för Green Cargo, i företagets års- och hållbarhetsredovisning för 2023.

Bolagets nettoomsättning minskade med omkring åtta procent till 4 168 miljoner kronor, något som Green Cargo bland annat förklarar med att inrikestrafiken i Norge upphörde. 

Under 2023 minskade transportvolymerna med sex procent jämfört med året innan. Resultatet för det gångna året landade på minus 97 miljoner kronor, vilket går att jämföra med plus 43 miljoner året innan.

Godsjätten lyfter också konjunkturläget, utmaningar med förarbrist och Trafikverkets utrullning av det nya planeringssystem Marknadsanpassad kapacitetsplanering, MPK, vilket påverkat bolaget och järnvägsbranschen. Sistnämnda menar Green Cargo har lett till sena tidtabeller och att förutsättningarna att planera blev sämre. 

”Det har även haft resultatpåverkande konsekvenser, med kostsam övertid och merarbete, inställelser av trafik och förlorade intäkter som följd” fortsätter Green Cargo i rapporten. 

Green Cargo 2023 - Infogram

Fokus för 2024 kommer att vara på ”här och nu”, skriver Henrik Dahlin vidare. Bolaget kommer också att lägga fokus på att öka tillförlitligheten och effektivisera interna processer. År 2025 skriver Green Cargo att de kommer att ha ett nationellt stråkbaserat nätverk.

”Med ett sådant nätverk möjliggör vi för befintliga kunder att öka sina volymer samtidigt som vi kan attrahera fler transportköpare att välja Green Cargo.” står det att läsa i rapporten. 

Under 2023 tecknade bolaget nya kontrakt, däribland med Euromaint för underhåll av lok. Förra året tog Green Cargo också emot nya lok som en del av bolaget effektivisering av flottan. 

Henrik Dahlin tillträdde som ny vd för Green Cargo förra året efter att ha varit tio år på MTR där han haft olika roller, bland annat som vd för MTR Nordics.

En lång resa börjar med ett första kliv

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079