Nu blir Göteborgs hamn djupare
I måndags sattes spaden i backen för projektet Skandiaporten, ett kajförstärknings- och farledsfördjupningsprojekt som legat på hamnens planeringsbord i drygt tio år.
– När det här projektet är färdigställt vid årsskiftet 2027-2028 kommer Sveriges näringsliv att ha bättre transportförutsättningar och vara bättre sammanlänkat med resten av världen. Det i sig innebär att Sveriges konkurrenskraft ökar, vilket är drivkraften och målbilden för oss i Göteborgs hamn, säger Göran Eriksson, vd på Göteborgs Hamn AB, i en kommentar.
Fakta Skandiaporten
Planerad fördjupning: Från 13,5 upp till 17,5 meters maximalt fartygsdjupgående.
Dimensionerande fartyg: Längd 430 m, bredd 65 m och ett djupgående på 17,5 m.
Budget: 2,8 miljarder kronor (2017 års kostnadsläge), varav Göteborgs Hamn AB (Göteborgs kommun) står för 1,25 miljarder kronor. Göteborgs Hamn AB har tidigare även delgivits EU-stöd för delar av projekteringen via fonden Connecting Europe Facilities.
Muddringsbehov: cirka 11 miljoner kubikmeter.
Tidplan: Byggstart kajförstärkning: feb-mars 2024. Muddringsarbeten farleden: Q3 2026.
Färdigställande: Q42027/Q12028.