DFDS köper internationellt transportnätverk
DFDS har köpt det turkiska logistikföretaget Ekol Logistics internationella verksamhet.
Det uppger DFDS i ett pressmeddelande.
Ekol är specialiserat på transporter mellan Turkiet och Europa och företaget hade en omsättning på 3,5 miljarder danska kronor (omkring 5,3 miljarder svenska kronor) förra året och runt 3 700 anställda.
Mer än hälften av Ekols leveranser är intermodala och använder kombinationer av väg-, sjö- och järnvägstransporter. Samtidigt är Ekol den största kunden i DFDS medelhavsnätverk.
– Övertagandet av Ekol är en utmärkt strategisk match för DFDS. Det är vår kärnverksamhet att transportera stora trailervolymer på ett tillförlitligt och effektivt sätt med kombinationer av väg-, färje- och järnvägstransporter. Vidare tror vi att Turkiets roll som tillverkningsnav för Europa kommer att bli ännu starkare i framtiden när nearshoring driver leveranskedjor närmare slutmarknaderna, säger Torben Carlsen, vd för DFDS.
Förvärvet omfattar endast verksamheten utanför Turkiet, som i framtiden kommer att ingå i DFDS logistikdivision. Ekol Logistics fortsätter i Turkiet som ett oberoende företag.
Ekol grundades 1990. Idag finns Ekol i tio europeiska länder och verkar på fler än 75 platser.
Bolagets viktigaste marknader är fordons- och textilindustrin, men Ekol har även verksamhet inom bland annat detaljhandel och läkemedel.
Kunderna är främst europeiska och globala tillverkare med produktions- eller monteringsfabriker i Turkiet och Europa samt turkiska exportföretag. De primära sektorerna som betjänas är fordonsindustrin, industrikomponenter samt textil- och klädindustrin.
Företaget grundades av Ahmet Musul, som också driver det idag. Och den turkiske affärsmannen är nöjd med affären med DFDS.
– Jag är glad över att Ekol Logistics internationella transportnätverk och att alla duktiga och engagerade medarbetare har hittat ett nytt hem hos DFDS. Den kombinationen har potential att göra transporter mellan Turkiet och Europa mer effektiva och bidra till att stärka Turkiets attraktionskraft som tillverkningsnav, säger han i pressmeddelandet.
Det har länge varit allmänt känt att DFDS var intresserade av Ekol, och förvärvet har redan godkänts av de turkiska konkurrensmyndigheterna. Det kan göras på grund av Turkiets särskilda regler för förvärv av företag. Övertagandet är dock fortfarande föremål för godkännande av fusionskontroll från EU.
Förvärvet av Ekol är det senaste i en lång rad logistikförvärv av tidigare DFDS-kunder som det danska rederiet har gjort.
– Ett förvärv av Ekol kommer att ligga mycket i linje med vad DFDS har gjort på andra håll i deras transportnät, där man försöker säkra en stor andel av färjevolymerna genom att köpa logistikbolag som redan använder rederiets egna eller konkurrenters färjelinjer, förklarade Ulrik Bak, som är analytiker på SEB Equities, tidigare i år om det stora förvärvet.
Det turkiska förvärvet kan mycket väl också visa sig bli det sista stora i sitt slag. DFDS lanserade strax före nyår en förändring av strategin, där fokus i framtiden kommer att ligga på organisk tillväxt snarare än förvärv.
– Jag kan inte helt utesluta att vi också kommer att göra förvärv, men det blir inte i den utsträckning som vi har gjort tidigare. Vårt fokus kommer definitivt att ligga på organisk tillväxt, sa rederiets logistikchef, Niklas Andersson, då.
Här är rederiets tidigare logistikförvärv
HSF Logistics Group
2021 ingick DFDS ett avtal med HSF Logistics Group och tog därmed över hela företaget.
Koncernen är specialiserad på kyltransporter och är verksamma på 22 orter spridda över Skandinavien, Nederländerna, England och Tyskland. Företaget har även kontor i Kina och Marocko.
Förvärvet etablerade rederiets position inom transport av livsmedel.
I köpet förvärvade DFDS bland annat de två danska företagen Skive Køletransport och N&K Spedition, som båda ingick i HSF.
IKT-logistik
Sedan 2003 har DFDS ägt en liten andel av ICT Logistics. I början av 2022 tog DFDS sedan över hela ägandet av logistikföretaget.
ICT erbjuder olika typer av transportlösningar i Europa, Centralasien, Mellanöstern och Nordafrika.
Företaget har dock särskilt fokuserat på lösningar som kopplar samman öst och väst, och är starkt i Baltikum och Östeuropa.
Lucey Transport Logistics
Det irländska logistikföretaget Lucey Transport Logistics förvärvades av DFDS sommaren 2022. Företaget har 250 anställda, 100 fordon och 400 trailers.
Samtidigt har företaget ett lagernätverk på cirka 40 000 kvadratmeter spridda över Irland.
McBurney
Strax före nyår 2022 köpte DFDS transportföretaget McBurney, som är specialiserat på att tillhandahålla transporttjänster till bland annat stormarknader och livsmedelstillverkare.
Företaget har cirka 800 anställda och har en flotta på cirka 400 lastbilar. Därutöver äger bolaget även 1 360 släpvagnar, varav 955 släpvagnar avsedda för kyltransporter.
Estron Group
Sommaren 2023 köpte DFDS det familjeägda transportföretaget Estron Group.
Företaget är baserat i Rotterdam, men är även verksamma i Storbritannien, Tyskland, Polen och Benelux.
Med runt 130 anställda, 120 lastbilar och 300 släpvagnar kan företaget bäst beskrivas som ett medelstort transportföretag.
D.R. Macleod
DFDS köpte även det skotska transportföretaget D.R. Macleod 2023. Företaget driver en flotta på 70 fordon och är specialiserade på kyltransporter i Skottland.
Kilde: DFDS
Enligt DFDS ligger priset för köpet på 1,9 miljarder danska kronor, det vill säga omkring 2,9 miljarder svenska kronor.
Bolaget uppger att transaktionen kommer att finansieras genom en kombination av lånefinansiering och användning av befintliga likvida medel.
Med tanke på priset är det turkiska företaget för närvarande inte i toppform. Enligt DFDS sjönk Ekols EBIT-marginal från 4,8 procent år 2022 till 2,5 procent år 2023, på grund av de utmanande marknadsförhållandena samt förlusten av marknadsandelar.
Det danska rederiet har därför lagt en integrationsplan som syftar till att förbättra lönsamheten så att förvärvet före 2027 får en EBIT-marginal på 5 procent.
Detta måste ske genom att först öka volymerna genom att dela upp försäljningen av transporter mellan Turkiet och Europa via DFDS befintliga nät.
Efter detta kommer DFDS att integrera företaget och försöka utnyttja de skalfördelar som europeiska nätverk ger, och samtidigt integrera kontoren och tullorganisationen.
Slutligen måste Ekols nätverk optimeras och börja erbjuda kontraktslogistikprodukter till nyckelkunder.
Turkiet nästa för DFDS