23948sdkhjf

DFDS lämnar fraktsamarbete med konkurrenten

DFDS avstår från att dela fraktkapacitet med konkurrenten P&O Ferries på Engelska kanalen, eftersom P&O har ingått ett liknande avtal med Irish Ferries.

I slutet av augusti lämnar DFDS det så kallade ”space charter-avtal” med P&O Ferries på Engelska kanalen.

Det uppger rederiet i ett pressmeddelande.

Avtalet från maj 2021 skulle ha gett fraktkunder kortare väntetider då de har garanterats plats för lasterna från Dover till Calais, oavsett om färjan är från P&O Ferries eller DFDS.

Men P&O Ferries ingick ett liknande space charter-avtal med en tredje färjeoperatör på Dover-Calais-linjen, Irish Ferries, och det ändrar villkoren i avtalet med P&O, skriver DFDS.

Har lett till komplexitet 

Rederiet menar att det för närvarande är kommersiellt bättre ställt att verka utanför ett space charter-avtal. 

Vidare uppger DFDS att även om avtalet har gett fördelar för vissa fraktkunder har det också resulterat i ”komplexitet och begränsningar”.

– Även om vi förblir öppna för samarbetsmöjligheter för att ytterligare förbättra effektiviteten i vår färjetrafik på Doversundet, tror vi att vi för närvarande bäst servar våra kunder och marknaden genom att trafikera våra två rutter ut från Dover utanför ett pace charter-avtal, säger Filip Werne Hermann, VP och chef för Engelska kanalen och Baltikum i meddelandet.

Rederiet skriver att man fortsätter arbetet med att optimera sina två kanallinjer, Dover-Calais och Dover-Dunkirk, i syfte att förse fraktkunder och passagerare med pålitliga och effektiva färjetjänster på kanalen.

– Dessutom fortsätter vi att driva vår ambition att erbjuda koldioxidfria färjelinjer på Engelska kanalen från 2029 genom utplacering av elfärjor, skriver DFDS.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109