DFDS lämnar fraktsamarbete med konkurrenten
I slutet av augusti lämnar DFDS det så kallade ”space charter-avtal” med P&O Ferries på Engelska kanalen.
Det uppger rederiet i ett pressmeddelande.
Avtalet från maj 2021 skulle ha gett fraktkunder kortare väntetider då de har garanterats plats för lasterna från Dover till Calais, oavsett om färjan är från P&O Ferries eller DFDS.
Men P&O Ferries ingick ett liknande space charter-avtal med en tredje färjeoperatör på Dover-Calais-linjen, Irish Ferries, och det ändrar villkoren i avtalet med P&O, skriver DFDS.
Har lett till komplexitet
Rederiet menar att det för närvarande är kommersiellt bättre ställt att verka utanför ett space charter-avtal.
Vidare uppger DFDS att även om avtalet har gett fördelar för vissa fraktkunder har det också resulterat i ”komplexitet och begränsningar”.
– Även om vi förblir öppna för samarbetsmöjligheter för att ytterligare förbättra effektiviteten i vår färjetrafik på Doversundet, tror vi att vi för närvarande bäst servar våra kunder och marknaden genom att trafikera våra två rutter ut från Dover utanför ett pace charter-avtal, säger Filip Werne Hermann, VP och chef för Engelska kanalen och Baltikum i meddelandet.
Rederiet skriver att man fortsätter arbetet med att optimera sina två kanallinjer, Dover-Calais och Dover-Dunkirk, i syfte att förse fraktkunder och passagerare med pålitliga och effektiva färjetjänster på kanalen.
– Dessutom fortsätter vi att driva vår ambition att erbjuda koldioxidfria färjelinjer på Engelska kanalen från 2029 genom utplacering av elfärjor, skriver DFDS.