23948sdkhjf

Premiär för Scanias eldrivna timmerlastbil med kran

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Äntligen var det dags för Scanias eldrivna timmerlastbil med kran att göra premiär. 

Jönköping. Nordens största lastbilsmässa är igång, Elmia Lastbil, som går vartannat år. Redan från start var det full aktivitet både i montrar och på mässans olika scener. 

Nu med kran

Scania, som för två år sedan premiärvisade en helelektrisk timmerlastbil, lanserade på onsdagsförmiddagen den första serietillverkade eldrivna timmerbilen med kran.

– Skogsindustrin har varit vår ledstjärna för att etablera robusta produkter som denna, sa Fredrik Allard, ansvarig för Scanias utveckling av e-mobilitet.

En femtedel av Sveriges transporter

Skogsbruket står för en femtedel av Sveriges alla transporter och det finns alltså mycket att vinna på att elektrifiera den delen av transportsektorn.

Scania 45R

Den nya serietillverkade ellastbilen är 3-axlad med R-hytt och utrustad med en elmaskin på 450 kW (~610 hk) kontinuerlig effekt. Installerad batterikapacitet är 624 kWh och är Scanias egentillverkade NMC-batterier. Scanias batterier har en hög energidensitet och är anpassade för låga temperaturer med en laddeffekt upp till 375 kW. Räckvidden, även med de tunga timmerlasterna, beräknas ligga på cirka 20 mil inklusive lastning med egen kran i skogen.

Bilen ingår i det projekt för elektrifiering av tunga skogstransporter som Skogforsk står bakom, tillsammans med skogsbolag, logistikbolag, åkerier, laddbolag, teknikbolag och universitet. 

Skogsindustrin passar synnerligen väl för elektrifiering av tunga fordon eftersom den både har tillgång på grön el i form av till exempel vindkraft och har repetitiva rutter. 

Den tandemdrivna ellastbilen från Scania är byggd för att klara skogstransporter på upp till 72 ton. 

– Transportplanering blir allt viktigare och det sker också mycket dagligdags när du är ute och kör, säger Anna Pernestål, forskare, Skogsforsk, som deltog i ett panelsamtal om omställningen av transporter inom just skogsindustrin.

Skruva på affärsmodellen

Att se över och skruva på sin affärsmodell kommer vara viktigt när fordonen blir allt dyrare men driftskostnaden lägre. Utöver det behöver åkerierna tillförlitliga transportuppdrag över längre tid för att kunna räkna hem investeringen.

– Vissa bilar kan komma tillbaka med 20 procents batterikapacitet kvar. När de då kommer tillbaka till depån vid 17-tiden kan vi sälja överskottet tillbaka till Svenska Kraftnät. Mellan 17 och 20 är ju det som högst tryck i nätet, säger Lars Reinholdsson, vd LBC Frakt. 

Skogsindustrin transportintensiv

Jörgen Olofsson jobbar med transportutveckling på en av Sveriges största transportköpare, Stora Enso. Han menar att med elektrifiering av tunga transporter hamnar kontrollen över driftskostnaderna där den ska vara, hos företagen och i Sverige. 

– Vi minskar vårt oljeberoende av andra länder.

Stora Enso har gått in i TREE-projektet med 6 fordon av totalt 12 stycken. 

– Vi har ju en tuff transportmiljö och kan erbjuda riktiga testsajter, säger Jörgen Olofsson.

Han tror att skogsjätten har möjlighet att elektrifiera så mycket som 80 procent av fordonsflottan till 2040. 

– Skogsindustrin är ju transportintensiv, därför är elektrifieringen mycket viktig. 

Även SCA deltog i panelsamtalet. Anton Ahlinder, verksamhetsutvecklare vid industriförsörjning på SCA Skog, berättar att bolaget har 87 åkerier som kör transporterna. 

– Kunskap är A och O. Vi är ju rådgivande åt dem alla, de frågar oss och vi måste kunna stötta dem alla.

Eftersom den nya bilen är utrustad med kran kan SCA köra mer komplexa uppdrag, dessutom är batteriet dubbelt så stort. 

Våga börja testa

Som medskick till de logistikbolag som ännu inte vågat ta klivet säger Lars Reinholdsso, LBC Frakt:

– Börja våga testa, många insikter kommer med första och andra bilen. Vi gick ju från 7,1 ton maxlast i vår första bil till nuvarande 46 ton, det är en rejäl skillnad. Se framför allt till att säkerställa egen laddning, i depå eller publik. 

När fordonsflottan växer innebär det också en annan komplexitet och behov av annan kompetens, till exempel inom AI. 

Lars Reinholdsson efterlyser också en mer långsiktig transportpolitik och Jörgen Olofsson menar att tillståndsprocesserna behöver snabbas på. 

– Det kan ta 7-8 år att få igenom en vindpark.

Anton Ahlinder på SCA menar att maxvikten på väg måste upp, precis som att man numera får köra tyngre med lätt lastbil. 

– Vi skulle kunna köra 34-metersekipage istället för 25 meter. Men det är ju meningslöst idag, efter maxvikten är begränsad. Kör- och vilotidsreglerna behöver också bli mer flexibla. Om man som förare måste ta sin rast men det är 15 minuter till nästa laddstation kanske man skulle kunna tänka om kring det. 

Om Skogforsk

Skogforsk, skogsbrukets gemensamma forskningsinstitut, är koordinator för projektet tillsammans med nätverksorganisationen CLOSER vid Lindholmen Science Park. I projektet medverkar ytterligare 20 partners, inklusive skogsbolag, logistikföretag, åkerier, laddbolag, teknikföretag, samt universitet.

Projektet pågår 2023-11-20–2026-11-19 med stöd från FoU-programmet FFI (Fordonsstrategisk Forskning och Innovation) hos Vinnova.

Artikeln är en del av vårt tema om Elmia Lastbil 2024.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.097