Anrikt familjeföretag på plats
Familjeföretaget Hultstein, baserat i Jönköping, har sysslat med kylaggregat för kyl- och frystransporter i närmare 60 år. På Elmia Lastbil är de på plats för att visa upp det allra senaste smalbyggda kylaggregatet.
– Det tar väldigt lite plats och är lätt att komma åt. Man behöver bara fälla hytten, säger Jim Tengman, Hultsteins.
Hultsteins är de enda svenska tillverkarna av kylaggregat och till de största kunderna hör bland annat Dagab, Kyl- och Frysexpressen och Arla.
Från början var aggregaten hydrauldrivna men numera hämtas elen från batteriet. I en enhet som Volvo själva tagit fram kopplas elen om från fordonsbatteriet till kylaggregatet.
På mässan visar de också upp nya konceptet Retrofit som innebär att man kan skippa den extra dieselmotor som används i traditionella kyltransporter.
Konceptet går ut på att aggregaten ställs om och drivs av en hydrauliskt driven generator som kopplas till fordonets kraftuttag, vilket också innebär en sänkning av dieselkostnader.
Vilka problem brottas just er bransch med?
– Brist på servicetekniker. Det är inte lätt att göra de här jobben ute på vägarna, utan fordonet måste in på verkstad. Men det råder stor brist på servicetekniker för den här typen av installationer.
Artikeln är en del av vårt tema om Elmia Lastbil 2024.