LBC Frakt dubblar elflottan innan året är slut
Under hösten kommer många fler elektriska lastbilar att levereras till LBC Frakts åkerier, meddelar bolaget på sin hemsida.
En del av dessa ska användas till industripendling där stora mängder produkter transporteras från tillverkningsanläggningar till lager. Andra bilar blir fjärrfordon där LBC Frakt kommer utmana sig själva i tunga och långa transportflöden. Även inom distributionstrafiken kommer nya fordon och målet är att sammanlagt ha 24 elbilar i fordonsflottan innan årsskiftet, vilket motsvarar 10 procent av LBC Frakts bilar.
I dagsläget har LBC Frakt tolv elfordon, däribland en Scania 25P 19 ton som kör för Bevego i Värmland och en Scania R400E på 68 ton som kör Karlstad-Norrköping med pant till Returpack och gods för Postnord och Bauhaus.
För att nå målet om 24 elfordon innan årsskiftet krävs att leverantörer lyckas hålla leveranstiderna och att det inte uppstår några störningar under tillverkningen.
För att stödja transportlösningarna fortsätter LBC Frakts dotterbolag Laddbolaget att bygga ny laddinfrastruktur. Just nu har Laddbolaget nio laddparker i drift och ytterligare 4–5 anläggningar kommer att färdigställas under 2024 och 2025.
Läs också:
LBC Frakt testar storskaligt planeringssystem för elfordon