Nya direktlinjen: Göteborg – Asien
Huvuddelen av godset på linjen består av svenska exportbilar för den asiatiska marknaden men även importmarknaden för kinesiska bilar och tyngre fordon är växande.
– Göteborg är en viktig fordonshubb i norra Europa men har fram tills nu saknat direktanlöp till Asien för RO/RO-trafik (Roll On/Roll Off), säger Erik Lund Eriksen, Partner Director på Cosco Shipping Lines Nordic, i ett pressmeddelande.
De nybyggda fartygen i Cosco Shippings senaste serie är 199,9 meter långa och 38 meter breda. Med 13 däck och plats åt 7500 fordon kan fartygen närmast liknas vid gigantiska flytande parkeringshus. Fyra av däcken är dessutom höj- och sänkbara vilket innebär att man kan transportera en stor variation gods utöver bilar som större maskiner och projektlaster.
Fartygen är drivna på flytande naturgas (LNG) och hanteras i bilhamnen av terminaloperatören Logent Ports and Terminals. De första testanlöpen ska enligt Göteborgs Hamn ha mött stort intresse.
Fartygslinjen från Göteborgs Hamn anlöper Singapore och de tre kinesiska hamnarna i Xinsha, Tianjin och Shanghai.