23948sdkhjf

Kvartalsrapport: Volvo går tungt

Volvokoncernen går tungt, det visar rapporten för tredje kvartalet som presenteras på fredagsmorgonen.

Volvo Group redovisar röda siffror för samtliga segment förutom bussar när företaget presenterar sin rapport för tredje kvartalet på fredagsmorgonen. 

Den europeiska lastbilsmarknaden fortsatte att minska under Q3 jämfört med de höga nivåerna 2023, då fraktvolymer och fraktrater har sjunkit från sina tidigare höga nivåer, skriver Volvokoncernen i rapporten.

Konkurrensen på den kinesiska fraktmarknaden är fortsatt hård, med överkapacitet i transportbranschen, höga lager hos återförsäljarna och prispress på diesellastbilar. Försäljningen av LNG-lastbilar, som stått för den största tillväxten den största i segmentet för tunga lastbilar, bromsade in på grund av stigande LNG-priser, medan antalet batterielektriska fordon ökade på grund av sjunkande driftskostnader.

Orderingång och leveranser

Nettoorderingången minskade under Q3 med 8 procent till 43 234 lastbilar och leveranserna minskade med 16 procent till 46 266 enheter.

Leveranserna av tunga lastbilar minskade med 9 procent av medeltunga lastbilar med 21procent och leveranser av lätta lastbilar störtdök med 61 procent.

I Europa steg orderingången med 11 procent till 23 546 lastbilar, framför allt drivet av ökad orderingång på lätta lastbilar då modellbytet som inleddes under våren avslutats. Orderingången för tunga och medeltunga lastbilar ökade med 8 procent. De totala leveranserna i Europa minskade med 24 procent till 20 262 lastbilar, framför allt drivet av att leveranserna av lätta lastbilar minskade med 62 procent som en konsekvens av modellbytet. 

Volvo Lastvagnars totala marknadsandel för tunga lastbilar till och med september steg till 17,5 procent (17,4) medan marknadsandelen för tunga elektriska lastbilar ökade till 49,3 procent (46,5). Renault Trucks totala marknadsandel för tunga lastbilar steg till 8,7 procent (8,6) och marknadsandelen för tunga elektriska lastbilar steg till 21,1 procent (19,9).

Orderingången i Nordamerika minskade med 50 procent till 8 614 lastbilar, påverkad av långa ledtider för Macks bygg- och anläggningslastbilar och av att Volvo Lastvagnars orderbok för 2025 inte öppnades förrän i oktober. Leveranserna minskade med 20 procent till 12 026 fordon, påverkade av störningar i leverantörskedjan. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093