Bara fyra procent vill betala för hållbara transporter
Detta är första delen i vår artikelserie, övriga delar publiceras inom kort.
Bilar med förbränningsmotorer ska fasas ut till år 2035. Enligt Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på på branschorganisationen Transportföretagen, finns en vilja hos branschen att ställa om till hållbara transporter.
Tina Thorsell säger att varje lastbilschaufför redan i dag kan tanka grön diesel – om kunderna är beredda att betala för det.
– Branschen är beredd och tekniken finns. Transportnäringen släpar inte fötterna efter sig, säger hon.
Däremot saknas en vilja från kunder att betala den extra kostnad som hållbara transporter innebär.
Tina Thorsell hänvisar till en undersökning som Transportföretagen gjort bland sina medlemmar. Bland de tillfrågade företagen anser 79 procent att hållbarhetsfrågan är mycket viktig eller ganska viktig. Samtidigt upplever endast fyra procent att kunderna är villiga att betala extra för hållbara transporter.
– I framtiden tror jag att vi kommer att ha många olika drivmedel för olika transporter. Just nu pratar vi mycket om elektrifiering och det är ett stort fokus på elfordon.
Finns det en vilja att investera i eldrivna lastbilar?
– Ja, det finns det. Vi har frågat branschen och de är positiva.
Ett skäl till att åkerierna trots allt tvekar beror bland annat på en osäkerhet när det kommer till vilken räckvidd som de eldrivna lastbilarna har.
– För de här företagen måste räkna hem en kalkyl om de köper en eldriven lastbil.
Ett annat orosmoln är om det finns tillräcklig många laddpunkter.
– En tung el-lastbil är ungefär tre gånger så dyr som en vanlig bil med en förbränningsmotor. I dag finns det inte någon vilja för kunderna att betala vad det kostar.
Finns det något som man från politiskt håll kan göra för att underlätta för er?
– Jag tänker såhär. Branschen ser klimatutmaningen och är beredd att ställa om trots att politiken är så ryckig.
Som exempel tar hon upp medlemmar som valt att investera i flera bilar som drivs av biogas och som plötsligt fått en helt annan kalkyl mot vad de räknat på när det inte längre är klart om biogasen kommer fortsätta att vara skattebefriat. Samtidigt säger hon att andra planerat för att dieseln ska bli dyrare till följd av höjd reduktionsplikt – men där reduktionsplikten först slopats för att sedan höja den på nytt.
– Politiken gör det väldigt svårt just nu för företagen. Det behövs mer långsiktighet.
En annat önskemål är en gemensam politik inom EU.
– Våra företag rör sig över olika gränser varje dag. Det måste finnas samma regler, säger Tina Thorsell.
Finns det ett intresse för vätgasfordon?
– Jag skulle säga att branschen är positivt nyfiken.
Precis som när det gäller elen finns det en osäkerhet kring infrastrukturen.
– Om man ska fråga sig vad som är hönan eller ägget får man säga att hönan här är infrastrukturen. Man kan inte tänka sig att det är små företag med fyra eller 17 bilar som ska ta den här stora risken. Just nu är det för osäkert.