Kartanalys för effektivare logistik
Transport- och logistikbranschen brottas dagligen med att prissätta leveranser så korrekt som möjligt. Att beräkna fraktkostnader baserat på avstånd och tillgänglighet, liksom att planera fraktzoner och leveransområden är lika knepigt som det är avgörande för hela affären. Om det dessutom måste gå snabbt att ta fram ett pris är risken stor att prissättningen inte blir optimal eftersom många parametrar spelar in och är svåra att överblicka.
Tjänsten Kartanalys finns tillgänglig för Sverige, Norge, Finland och Danmark.
Med tjänsten går det snabbt och enkelt att ta fram den perfekta prissättningen på leveransområden, fraktzoner och leveranser.
Tjänsten är så enkel att lära sig att det inte tar mer än några minuter att komma igång, säger Arvid Lagerbäck, vd och medgrundare av företaget:
– Kartanalys är en fristående tjänst som vilken person som helst kan använda utan tidigare kartkunskap eller andra förkunskaper. Tjänsten fungerar oberoende av andra datasystem som företag använder, det är bara att sätta igång och använda den direkt.
Varför välja Kartanalys?
Kartanalys är en lättanvänd karttjänst som hjälper företag inom transport- och logistikbranschen att hantera sina behov på ett enkelt och effektivt sätt. DSV som är ett av världens ledande transport- och logistikföretag och Early Bird som är experter på hemleverans och returer i Sverige är några exempel på företag som använder sig av Kartanalys i dag. Fler referenser och kundcase finner ni här: kartanalys.se
Vad är Kartanalys användbart till?
Kartanalys skapar en tydlig bild av var kunder, historiska och framtida leveranser finns. Tjänsten hjälper användaren att planera bättre så att leveransområden och fraktzoner passar det specifika företagets verksamhet. Kartan kan också användas för att hitta nya möjligheter i geografiska områden som har potential för tillväxt. Kartanalys har dessutom inbyggd statistik och demografi som hjälper till att ta bättre beslut.
Tydligt och lättbegripligt
Genom att använda kartor och koppla ihop dem med statistik, demografiska data och användarens egen information ger Kartanalys en tydlig och lättbegriplig överblick. Var kunderna finns och till vilka företaget levererar för närvarande och var det finns nya möjligheter att ta tillvara.
Tjänsten är som sagt mycket enkel att använda. Om användaren ändå vill ha eller behöver hjälp så ingår fri support och tips med kunnig personal som guidar via skärmdelning eller mejl. Dessutom erbjuder Kartanalys kostnadsfri utvärdering av tjänsten så att alla företag som är intresserade kan testa själva och upptäcka fördelarna.
Flera användningsområden
Kartanalys är alltså det självklara arbetsverktyget för alla företag som arbetar med logistik. Det är också användbart för andra på företaget: exempelvis för de som ska planera säljbesök, skapa och optimera sina säljdistrikt. Om det handlar om service och installation så kan tjänsten användas för att bättre fördela geografiska områden och samordna tekniker som ska utföra arbeten.
Det går också att rita geografiska områden för franchisetagare och bestämma korrekt sälj- och marknadsbudget utifrån marknad och potential. Sist men inte minst är Kartanalys hjälpsamt för marknadsföring – företag kan göra detaljerade geografiska urval för att rikta fysiska och digitala kampanjer.
KARTANALYS AB
Kartanalys har mångårig erfarenhet av att arbeta med nordisk geodata och utveckling av it-tjänster med kartstöd. Branscher som Kartanalys i första hand vänder sig till är transport, logistik, service/installation och franchise – alla branscher där man utför arbeten hos kund eller levererar en fysisk vara till en adress.