Norrbotniabanans dragning till Luleå klart
Den östra korridoren till Luleå har avförts från fortsatt utredning, skriver Trafikverket i ett pressmeddelande.
– Resultaten visar att den östra korridoren med en öppningsbar bro vid Hamnholmen inte uppfyller kraven för ett robust och långsiktigt hållbart transportsystem för varken järnväg eller sjöfart. Det är också helt oberoende av kostnadsbilden, säger Urban Eriksson, åtgärdsansvarig för Norrbotniabanan på Trafikverket, i en kommentar.
Totalt inkom 15 remissvar på rapporten om den östra korridoren, där några förespråkade infarten före den västra, samtidigt som exempelvis Sjöfartsverket och Försvarsmakten stöttade Trafikverkets analys, skriver myndigheten.
– En del av svaren förespråkar den östliga korridoren med hänvisning till samspelet mellan trafikslagen om man kunde passera Kallax flygplats och dessutom ha en genomgångslösning i Luleå. Jag kan bara konstatera att vi ser nyttorna, men det förutsätter ju i så fall att transportsystemet fungerar så som man har tänkt – att det är pålitligt och att vi inte behöver ställa in trafik, säger Urban Eriksson vidare.
Nästa steg är att ta fram järnvägsplaner och ett första informationsmöte är tänkt att hållas under första halvan av nästa år.