Svensk skogsindustri är Sveriges största transportköpare och den näst största köparen av järnvägstransporter efter LKAB och järnmalmen. När kalenderbladet slog över till 2025 blev det dock 5 till 15 procent dyrare godståg i och med att banavgifterna höjdes.
– Vi har sett en ökad kostnad på tåg komma krypandes under en längre period vilket innebär ...
Höjda banavgifter slår hårt mot skogsindustrin – mindre sågverk riskerar konkurs
Vid årsskiftet höjdes banavgiften för godståg, så även en rad andra avgifter från Transportstyrelsen. De höjda banavgifterna bidrar till en redan mycket hög kostnadsbild för företagen. Enligt Elin Swedlund på Skogsindustrierna är situationen ”ohållbar” och varnar för att framför allt mindre sågverk tvingas se om sina transportflöden för att inte riskera konkurs.

Elin Swedlund, ansvarig för transportfrågor på Skogsindustrierna. Fotomontage: Björn Leijon / Skogsindustrierna / Colourbox
Vill du få åtkomst till allt?
Prova 30 dagar för 0 kr.
Inga bindningstider eller kortuppgifter krävs.
Prova nu
Köp en prenumeration
Utforska våra prenumerationslösningar och välj den som passar dina behov.
Välj din prenumeration