23948sdkhjf

Ändrade regler om kör- och vilotider – överträdelser ska ge varning

Regeringen har beslutat om flera ändringar i reglerna för transportföretag. En ändring är att överträdelserna av kör- och vilotider ska kunna leda till en varning, istället för en sanktionsavgift.

Det framgår av ett pressmeddelande från Regeringskansliet.

– De nya reglerna är en efterlängtad reform för många transportföretag. Med en varning i stället för en sanktionsavgift får företagen möjlighet att rätta till felen och förstå vad de måste åtgärda för inte begå nya överträdelser. Det är viktigt för att de företag som vill göra rätt för sig ska få den möjligheten, samtidigt som trafiksäkerhet och sund konkurrens värnas, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson, i en kommentar.

Ändringen träder i kraft 1 januari 2026 och innebär att det vid överträdelser av kör- och vilotider och färdskrivare ska transportföretag kunna få en varning istället för en sanktionsavgift. Förutsättningen är att en varning anses tillräcklig sett till överträdelsens karaktär och omständigheter i övrigt.

Sanktionsavgift ska inte heller utfördas vi felaktig användning av diagramblad eller förarkort som inte påverkar registreringen av av uppgifter. Den ändringen träder i kraft 12 mars i år. Samtidigt träder en skärpning i kraft som innebär att en sanktionsavgift tas ut för överträdelser av reglerna om färdskrivare som begåtts i annat land.

En annan ändring är att överträdelser av anmälningskrav i yrkestrafikförordningen och trafikförordningen ska leda till en sanktionsavgift, i stället för penningböter. Enligt regeringen är syftet att regelefterlevnaden ska förbättras samt säkerställa att sanktionen träffar rätt person. Den här ändringen gäller från 1 juli 2025.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079