Brings nya lager AGV-automatiserat
Norska logistikkoncernen Brings nya, 32 000 m2 stora Skedsmo Logistik Center i Berger, nära Oslo, automatiserar lagerhanteringen med hjälp av fem högstaplande VNA-autotruckar från numera japanskägda Rocla Oyj i Järvenpää (Träskända) i Finland. Akronymen VNA står för Very Narrow Aisle – Mycket Smal Gång (mellan pallställagen) – och gör det möjligt att optimera nyttjandegraden av lagrets golvyta. Brings nya lager, som beräknas tas i drift våren 2010, kommer att rymma 81 200 pallplatser till en staplingshöjd av 10,65 meter. Gångbredden i lagret, där VNA-AGVéerna ska arbeta, uppgår till endast 1,8 meter.– Vi planerar att bedriva lagerverksamheten fem dagar i veckan i tvåskift, säger Geir Nielsen, logistikdirektör vid Bring Logistics Solutons AS. Att automatisera pallhanteringen visade sig bli en mer kostnadseffektiv lösning än att använda oss av manuell truckhantering.Att Bring Logistics val av leverantör för automation av lagerhanteringen föll på Rocla förklarar Geir Nielsen med att den finländske autotrucktillverkaren kunde erbjuda ett beprövat AGV-teknologikoncept som uppfyllde norrmännens krav på säkerhet och funktion.Roclas modulära konstruktionsfilosofi, i kombination med utnyttjandet av beprövade standardkomponenter från systerbolagets tillverkning av manuella lagertruckar, gör att ledtiden från order till leverans kan hållas avsevärt kortare än i traditionella automatiseringsprojekt. Autotruckarnas chassie med drivenhet är av en uniform standardkonstruktion, vartill kommer hanteringsutrustning med trippelstativ med sidoteleskoperande gaffelaggregat från Roclas manuella smalgångstruckar.– Framledes räknar vi med ökad efterfrågan på automatiserad pallhantering, tolkar Anselmi Immonen, ansvarig för Roclas affärsområde Solutions (Lösningar). Vår automatiseringslösning kan genomföras snabbt och utan strukturella förändringar i redan befintliga lager, vilket gör automatisering av lagerhanteringen till ett mycket intressant alternativ.Inledningsvis installerar Rocla fem autotruckar i Brings lager, med option på ytterligare truckar i ett senare skede. AGV-truckarna betecknas Rocla Automated Warehouse Truck (Very Narrow Aisle) och har en grundkapacitet om 1 ton, respektive en restkapacitet om 750 kg vid maximala lyfthöjden 10,65 meter. I huvudgångarna kommer autotruckarna att frinavigera med hjälp av laserstrålstriangulering av sina positioner visavis reflexer på väggar och ställagepelare, medan framfarten inne i smalgångarna kommer att styras med traditionell autotruckteknik med induktivslingor nedfrästa i betonggolvet.Sedan 2008 ägs det av familjen Klas Stigzelius under andra världskriget grundade företaget (31 juli 1942 som Rauta-tue, dsv Järnverkstaden) av Mitsubishi Heavy Industries (MHI) europeiska dotterbolag Mitsubishi Caterpillar Forklift Europe BV (MCFE) i nederländska Almere. Mera detaljerad bakgrundsinformation om det nya Rocly Oyj står att läsa i Transport iDag Nr 4/09, sidorna 46 – 47, 54 – 56 samt i Nr 6 – 7/09, sidan 29 där ävn den nya ägarbilden beskrivs i detalj.Första AGV-installationen gjorde Rocla redan 1983 och sedan dess har företaget levererat och installerat drygt 7 000 autotruckar runt om i världen. Roclas svenska dotterbolag Rocla AB har sitt säte i natursköna Södra Hamnen i Skärhamn, nära Skärhamns stolthet Akvarellmuséet. Svensk försäljningschef är Bo Bergqvist. Prisad industriell formgivningschef är Petteri Masalin och försäljningschef vid Rocla Oyj är civilingenjör Stefan Engardt, ansvarig för Customer Projects. Maija Karhusaari är ansvarig för Marketing and Communications.Bring Logistics Solutions AS sysslar med expresstransporter av styckegods och pakets samt 3PL-lagerhållning med därtill hörande logistiska kringtjänster. Bring Logistics är samlingsnamnet för ett antal företag som tidigare gick under namn så som Nor-Cargo respektive Box Solutions samt norska Postens paketdivision. Med drygt 2 000 anställda omsätter koncernen drygt motsvarande en miljard euro.