Blue-Q pressar dieselförbrukningen
Berlin, Tyskland (TiD). Samma motor som sitter i Volkswagen dieselversion av personbilsmodellen Passat sitter också i tyske trucktillverkaren Stills 1,6–2 tons truckfamilj RX 70. Men till skillnad från Passaten driver VW-dieseln i Still-trucken inte direkt via växellåda och kardan, utan en trefas generator. Som i sin tur via smart elektronisk kraftreglering driver en energieffektiv elektrisk motor. Genom att kraftöverföringen till drivhjulen sker helt kontaktlöst på magnetisk väg, elimineras energiförluster från traditionella mellanliggande kontaktskapade kraftöverföringar.Så förklarar Still den nya hybriddrivna truckfamiljens anmärkningsvärt låga bränsleförbrukning om endast 2 liter dieselolja per driftstimme, ett förbrukningsvärde som i truckbranschen betraktas som remarkabelt effektivt. Bränsleförbrukningen är uppmätt under den enligt VDI 2198-normen standardiserade arbetscykeln av instapling och utlagring av lastpall i pallställage.Flera faktorer samverkar till detta: VW-dieselns egenskaper, dubbbelkretshydrauliken och inte minst den elektroniska regleringen av motorns arbetsvarv till mest ekonomiska varvtal för varje förhandenvarande arbetsuppgift, motsvarande körning på överväxel i en personbil. Men inte nog med detta. Still kopplar till en ytterligare ”intelligent” elektronikfunktion som reglerar energiuttaget för alla kompletterande eldrivna funktioner, så som hyttvärme, strålkastare fram och backljus bak m m. Still har döpt funktionen till Blue-Q, alluderande på IQ för intelligenskvot. Föraren väljer själv utifrån den aktuella arbetssituationen att aktivera funktionen medelst ett knapptryck, väl medveten om att framfarten blir mera dämpad då, när toppfarten automatiskt dras ned till ekonominivå. Enligt Harald Gelsen, teknisk chef vid Still GmbH, kan Blue-Q hjälpa föraren spara energi med upp till 10 procent:– Extrafunktioner som är inkopplade permanent vare sig arbetssituation kräver det eller ej är energisnattare som kan dra upp till 35 procent av truckens totala energiförbrukning. Så t ex behöver bakljusen vara tända endast vid backning, varför Blue-Q stänger av dem automatiskt vid körning framåt och omvänt med strålkastarna framåt. Belysningen stängs också av när trucken stått stilla en stund eller när föraren lämnat trucken.Ultra Caps är ytterligare ett sätt att hushålla med energin genom att lagra och återanvända energi från bromsning, energi som annars skulle gått förlorad.På underhållssidan samverkar en rad förbättringar till att öka intervallet mellan servicetillfällena från 500 till hela 1 000 driftstimmar, bl a genom inkapslade drivlinekomponenter, ”våta” lamellbromsar i oljebad, hydraulisk kylfläkt och en förstorad oljekylare. I normal drift motorbromsas trucken elektriskt, varför de ”våta” bromsarna bara används i akut läge. För byte av motorolja och oljefilter har intervallerna utsträckts till dubbelt så långa, varför de behöver bytas bara hälften så ofta. Alla åtgärder sammantagna krymper underhållskostnaderna och ökar truckens tillgänglighet.Förarens sikt från hytten har förbättrats genom att frontrutans nedre kant dragits ned lägre för närmare framåtsikt, kompletterat med diskret lokalisering av funktionsdisplayen. Brant sluttande motvikt förbättrar närsikten bakåt och smala störtbågspelare sido- och uppåtsikten. Fingertoppskänsliga minispakar i höger armstöd är standard, men kan bytas mot multifunktionsspak av joysticktyp.Fem olika körkaraktäristika är programmerbara efter individuella förares körstil och arbetsuppgiftens behov, från krypkörning till max hastighet om drygt 20 km/timme. Som tillval finns en farthållarfunktion, Cruise Control, för långa transportsträckor.Truckfamiljens modulariserade konstruktionsuppbyggnad underlättar applikations- och kundspecifikt lämpligaste komposition av hyttutformning, lyftstativ, motvikt och hjulkonfiguration.