Botniabanans styrsystem slutgranskas
Kontraktet omfattar specifikation, systemutveckling, anläggningsprojektering, leverans, installation, provning, driftsättning samt verifiering och validering av ett komplett ERTMS-system. Under våren/sommaren 2010 kommer Xmentor att genomföra slutbesiktning, både av entreprenad och utveckling, samt säkerställa att alla åtaganden inom kontraktet har fullföljts.Botniabanan AB fick statens uppdrag att bygga den järnväg från Nyland, norr om Kramfors, via Örnsköldsvik till Umeå som kallas Botniabanan.Sträckan omfattar 19 mil ny järnväg med 143 broar och 2,5 mil tunnlar. Bygget började 14 augusti 1999 och den sista sträckan (Husum-Umeå) ska vara färdigställd i augusti 2010 för att invigas för kommersiell trafik den 28 augusti av HM Konungen.Botniabanan kommer som första järnvägssträcka i Sverige att utrustas med ERTMS (European Railway Traffic Management System) nivå 2 trafikstyrningssystem.Xmentor AB är ett konsultföretag inom förändringsledning.