23948sdkhjf

Studie av eldriven vägfrakt gynnas

Professor Harry Frank vid Mälardalens högskola i Västerås samt ledamot i Kungliga Vetenskapsakademin, ska belysa problem och möjligheter med att använda el som energikälla vid långväga godstransporter på väg.

För detta får han 100 000 kronor ur Stiftelsen Vägverkets Jubileumsfond.Harry Frank tog emot stipendiet av Vägverkets generaldirektör Lena Erixon vid årets Transportforum i Linköping, som inleddes på onsdagen.Eldrivna vägtransporter skulle kunna lösa flera av dagens problem med långväga godstransporter, bland annat minska samhällets beroende av fossila drivmedel som orsakar utsläpp av koldioxid.Elmotorn är dessutom mycket effektivare än förbränningsmotorn, eftersom den kräver mindre energi.Mot denna bakgrund kommer professor Harry Frank att göra en inledande problemformulering när det gäller hur man i framtiden ska kunna elektrifiera de långväga godstransporterna på Sveriges vägar. Arbetet kommer belysas ur flera synvinklar som ekonomi, juridik och teknik samt miljö.Sverige har en unik möjlighet att förverkliga en elektrifiering av vägtransporterna genom företag som Scania, Volvo lastvagnar, ABB, Balfour Beatty Rail, Vattenfall, Ericsson med flera. Detta kommer att ägnas speciell uppmärksamhet i arbetet av professor Harry Frank.Stiftelsen Vägverkets Jubileumsfond bildades i samband med Vägverkets 150-årsjubileum 1991.Denna stiftelse ska främja forskning och utveckling inom Vägverkets verksamhetsområde. Sedan 1991 har 20 stipendier delats ut. Generaldirektör Lena Erixon är ordförande i stiftelsens styrelse.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063