23948sdkhjf

Norsk fraktjumbo extraknäcker till Haiti

Med nära 27 ton telematerial från Ericsson lyfte norska Sundt Atlanta Skybridges fraktjumbo från Arlanda till Haiti nyligen.Normalt flyger bolaget norsk lax.

Det nystartade norska flygbolaget Sundt Atlanta Skybridge A/S fick härom dagen, i stället för norsk lax, fick lasta en av sina Boeing 747F fraktjumbos med telematerial från telekom-koncernen Ericsson, med slutdestination Haiti. Fraktplanet, som sedan fjol december normalt två gånger i veckan flyger norsk lax och svenskt respektive finländskt maskingods på sträckan Oslo (Gardermoen) – New York – Miami – Amsterdam – Oslo (GEN – JFK – MIA – AMS – GEN), chartrades in med kort varsel av GSA-bolaget (General Sales Agent) Scandinavian Air Bridge AB, etablerat för tre år sedan av Pär Wahlstedt, tidigare kommersiell direktör vid danske GSAn WecoAirCargo AB på Stockholm–Arlanda flygplats (GSA och Service Agent för bl a Korean Air Lines fraktbolag).Telekomutrustningen för att återupprätta Haitis jordbävningsskadade och förstörda telefonnät styrdes likaledes med kort varsel från Ericssons centrallager, samt från produktionsanläggningar i Gävle och Polen, till Stockholm-Arlanda flygplats för ko-ordinerad samlastning på speditörsägda fraktterminalen Cargo Center Sweden AB. Efter skiftande besked om sändningens storlek kom den till slut att omfatta 13 flygpalletter (96 x 125 tums aluminiumplattformar) med en samlad sändningsvikt om 26,8 ton, uppger Ylva Fischer vid Scandinavian Air Bridge AB.Att bygga fullhöga flygpallar av de många plywoodlådorna med Ericsson-materiel underlättades av att sändningen omfattade 18 höga styrskåp samt ett antal stora kabeltrummor, som bara de sistnämnda kom att fylla en hel 96 x 125-tums-pall. All erforderlig flygfraktdokumentation framställdes av Scandinavian Air Bridge, en nog så grannlaga krävande uppgift med tanke på att Ericsson infört ett nytt dokumentsystem för sina flygsändningar.Fraktjumbon från Norge ägs av det isländska flygplansleasingbolaget Air Atlanta, som inte bedriver egen trafik utan hyr ut plan till fraktbolag så som exempelvis nederländska Martinair och saudiarabiska Saudia. Flygtillståndet däremot innehas av det med norska Sundt gemensamägda flygbolaget Sundt Atlanta Skybridge A/S, för vilket således Scandinavian Air Bridge AB är GSA och den som kort varsel lyckades chartra in 747an, vars fraktkapacitet om 100 ton kom att utnyttjas med mycket god marginal över för de 13 palletterna om totalt endast 26,8 ton. Och vilka under lastens sammanställning varierat i omfång från 15 ton till 50 ton, innan den slutliga vikten kom att stanna vid 27 ton.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064