23948sdkhjf

Still överger Stockamöllan

Still Sverige AB flyttar huvudkontoret från lantliga Stockamöllan till Malmö eller Helsingborg och söker duktiga trucksäljare för framtida expansion. 

– För att kunna erbjuda våra kunder större flexibilitet och snabbare transporter bör vi vara belägna närmare en större stad (än i Stockamöllan, strax väster om skånska Höör och öster om Röstånga värdshus), gärna i Malmö eller Helsingborg, säger Gerner Hoppe, administrativ direktör vid Still Danmark A/S och sedan i fjol somras tf VD för nybildade Still Sverige AB (som alltså ersätter Still Stocka AB, tidigare Stocka Still AB och ännu tidigare Stocka Industries AB, föregånget av Stockamöllan AB, etablerat 1906, men omnämnt i skrift redan 1684 för sin kvarnverksamhet). Därför letar vi efter lämpliga faciliteter inom dessa områden.– Vi kommer dock att ha kvar våra Stillavdelningar i Göteborg och Stockholm. Med de här tre utgångspunkterna ökar vi också våra försäljnings- och underhållsaktiviteter i dessa områden.Moderbolaget Still GmbH på Berzeliusstrasse 10 i Hamburg har just inlett en expansion av koncernens verksamhet i Sverige för att skapa en slagkraftigare organisation (förutom att flytta huvudkontoret till en skånsk storstad). Till den änden har Still Sverige anlitat Mercurii Urval för att dra igång en rekryteringskampanj för att knyta fler säljtalanger till det svenska företaget. Gerner Hoppe:– I vår expansion kommer vi att behöva fler duktiga yrkesmänniskor från truckbranschen. Samtidigt som vi anpassas vår organisation, fokuserar vi på att bygga ut vår marknadsposition med en redan påbörjad säljoffensiv. Kort och gott har vi inlett en offensiv i Sverige med målet att bygga upp en effektiv organisation som erbjuder våra (svenska) kunder samma produkter och tjänster som övriga dotterbolag inom Stillkoncernen.För anrika Stockamöllan i natursköna omgivningar, speciellt under vårarna med skuggigt lummiga bokskogar och en porlande bäck inpå knuten, därav det ursprungliga namnet Stockamöllan, innebär flytten till storstaden att en epok inom svensk trucktillverkning avslutas, inledd redan 1918 med tillverkningen av den första gaffellyftvagnen, annonserad som ”Höj- och sänkbar Transportvagn Typ B” och med 800 kg bärkraft (lastkapacitet). 1950 tillverkades de första riktiga gaffeltruckarna av motviktstyp och med lyftstativ, och därefter har Stockamöllan producerat en lång rad av tekniskt genomtänkta gaffeltruckar, framför allt under konstruktören Carl Risbergs talangfullt inspirerande ledning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063