23948sdkhjf

Green Cargo gjorde mångmiljonförlust

Lågkonjunkturen drabbade Green Cargo mycket kraftigt under 2009. Volymerna i järnvägstransporterna minskade med 24 procent och koncernens resultat efter finansiella poster blev minus 223 miljoner kronor.

De kraftfulla åtgärdsprogram som genomförts ger sedan halvårsskiftet önskade resultat. Tillsammans med en viss förbättring av efterfrågan har detta lett till en avsevärd förbättring och positiva resultat och kassaflöden under andra halvåret.Åtgärdsprogrammen löper vidare och minskar Green Cargos kostnader med drygt 600 miljoner kronor 2012.– Lågkonjunkturen drabbade våra kunder inom exempelvis stål- och bilindustrin mycket hårt och därmed även våra transportvolymer, säger Green Cargos tillförordnade vd Lennart Pihl.– Under året har flera åtgärdsprogram drivits med stor förståelse och genomförandeförmåga i hela företaget. Vi är glada att kunna leverera ett positivt resultat under andra halvåret.Kvaliteten mätt som punktlighet till kund har hållits på en hög nivå genom hela effektiviseringsprocessen. Godstågen når 95 procents punktlighet till kund för tredje året i rad trots en nedgång i december på grund av vinterproblem.Trafiksäkerheten når det bästa utfallet sedan Green Cargo bildades 2001.– Vi klarar kvaliteten och säkerheten och gör rekord i nya affärer 2009, säger Lennart Pihl.– Även om det inte väger upp volymnedgången hos stora kunder, så vittnar det ändå om ett stort intresse för järnvägslogistik och Green Cargos erbjudanden. Därför känner vi tillförsikt inför framtiden och vet att vi kommer stärkta ur det här.2009 i korthet:• Förlust på 223 miljoner kronor, men kraftig förbättring och vinst under andra halvåret• Stort antal nya affärer borgar för framtida tillväxt.• Nya eller utökade avtal har under 2009 tecknats med bland andra Outokumpu Stainless, Trätåg AB, Akademibokhandeln, Berling Media, Svenska Shell, Nestlé Sverige AB, Berntsson Brands AB, Domaine Wines och Volvo Logistics.• Bruttoinvesteringarna 2009 uppgick till MSEK 927 (608) och avser främst nya och moderniserade lok och vagnar samt lagerlokaler. De första moderniserade dieselloken levereras och sätts i trafik under 2010 med bättre arbetsmiljö och nya motorer som sänker CO2-utsläppen med cirka 20 procent.• Green Cargos tredjepartslogistik summerar sitt bästa år med en lönsam tillväxt på 15 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062