Finansiering nära för Pajalajärnväg
I dagarna har en avsiktsförklaring tecknats mellan gruvföretaget Northland Resources SA och Banverket om att gemensamt finansiera den kommande järnvägen mellan Pajala och den finländska järnvägen öster om Muonio-älven. Järnvägen ska transportera malm från de nya järnmalmsgruvorna i Kaunisvaara norr om Pajala och bästa möjliga lösning är att knyta an till det finska bredspåriga järnvägsnätet. Bygget av den nya järnvägen är beräknad till mellan 750 och 1 250 miljoner kronor. Men i den summan ingår inte den nödvändiga förstärkningen och upprustningen av den finska järnvägen på östra sidan av Muonio-älven. Den delen handhas av finska Trafikverket. Enligt avsiktsförklaringen ska gruvföretaget investera en summa som motsvarar kostnaden för alternativa transportlösningar – men åtagandena ska först senare preciseras i ett genomförandeavtal. Detta förutsätter i sin tur att projektet kommer att ingå i den nationella plan för transportsystemet 2010-2021 som regeringen kommer att fastställa i vår. Den tuffa ambitionen är att den nya järnvägen ska vara klar för malmtågstrafik redan under 2013.– Vi är stolta och glada över de resultat vi kunna se från tidigare samverkan med Banverket. Nu formaliserar vi det sedan länge existerande samarbetet med en gemensam avsiktsförklaring, säger Northland Resources vd Karl-Axel Waplan. – Detta är ett viktigt projekt som bidrar till ökad tillväxt och nya arbetstillfällen i Sverige och Finland och har därför stor betydelse för hela Sverige utveckling i allmänhet och norra Sverige i synnerhet, säger Banverkets generaldirektör Minoo Akhtarzand.