Ny roro-service på Södertälje
Den 8 februari anlöper det första fartyget med fabriksnya Ford till Södertälje. Mann Lines kommer att anlöpa Södertälje varje måndag med gods från hamnarna Terneuzen och Zeebrugge.Bilimporten har minskat kraftig till följd av finanskrisen. Men nu kommer allt fler tecken på att det vänder. I januari för ett år sedan kom knappt 1 300 bilar till Södertälje men i slutet av året hade antalet fyrdubblats och nådde nästan upp till normala volymer.Nu har det brittiska rederiet Mann Lines tecknat ett avtal med Södertälje Hamn som innebär att de anlöper hamnen veckovis från och med den 8 februari.– Att börja 2010 med att skriva på ett nytt avtal med ett stort och välkänt roro-rederi är ett mycket bra tecken, säger Erik Froste, vd Södertälje Hamn.– Mann Lines har ett baskontrakt med Ford och från en stor bilhamn som Zeebrugge kan man naturligt hoppas på mer last. Jag räknar med ökande volymer 2010, både för roro och containrar, när allt fler upptäcker Södertäljes geografiska fördelar.Erik Froste ser avtalet med Mann Lines som början på ett långsiktigt samarbete.Förutom bilar kommer Mann Lines i samarbete med Smurfit Kappa i Piteå att frakta entreprenadmaskiner och annat gods. Rutten som fartygen går under två veckor är Piteå, Bremen, Sheerness, Terneuezen, Zeebrugge och Södertälje.– Södertälje Hamn var ett självklart val. Närheten till Stockholm och E4/E20 fem minuter från hamnen gör Södertälje till logistiknavet i Mälardalen, säger Peter Andersson på Mann Lines.Södertälje Hamns godsvolymer ökade med 10 procent under 2009 jämfört med året innan. Det är ökningen av olja och fast bulk som ligger bakom uppgången.Containervolymerna och bilimporten minskade med 6 respektive 13 procent. Att Södertälje Hamn kunde öka volymerna under 2009 visar att hamnen tar marknadsandelar på ostkusten.