Mikrohybridfordon kräver speciella batterier
I ett mikrohybridfordon finns s k start-stopp-system som styr batteriet att ta över driften av elektriska system vid tillfälliga stopp. Således säkrar batteriet funktionerna hos exempelvis fönsterhissar och radio även när motorn är avstängd vid rödljus eller trafikstockningar. När det är dags att köra vidare, startar batteriet motorn så att fordonet kan rulla vidare igen.Skälet till varför konventionella bilbatterier inte fungerar optimalt i mikrohybridfordon är att det strömmar mer energi både ut och in i batteriet, alldenstund det används aktivt vid alla stopp. Batteriet ska även klara att vara partiellt urladdat utan att förlora i kapacitet och livslängd.För att klara dessa krav har batteritillverkaren Exide Technologies utvecklat en ny typ av batterier som nu lanseras under varunamnet Exide Micro-hybrid, med suffixet AGM respektive ECM för två olika typer av sådana batterier.* Exide Micro-hybrid AGM baseras på teknik med absorberande glasflossmattor och har utvecklats för fordon med start-stopp-system samt regenerativ återmatning av rörelseenergi vid inbromsning. Batteriet klarar såväl hög energiströmning som att vara partiellt laddat. Dess livslängd uppges vara tre gånger längre än det konventionella standardbatteriets. Säkerheten garanteras bl a genom hermetisk tillslutning med VRLA-tryckkontroll.* Exide Micro-hybrid ECM baseras på vidareutvecklad teknik för förbättrad cyklingstålighet. Även detta batteri är framtaget för fordon med start-stopp-system, samt optimerat för mikrohybridens laddningscykler med hög temperatur och stor flexibilitet.– Mikrohybridtekniken är ett viktigt steg i fordonsindustrins strävan efter att minska CO2-utsläppen och en lösning som kan brukas effektivt redan idag, kommenterar Tor Enlid, marknadschef vid Exide Technologies Transportation Nordics, tillverkare av både Tudor-batterier och Exide-batterier. Med mikrohybridtekniken minskas drivmedelsförbrukningen, varav följer minskade CO2-emissioner. Men den ställer som sagt höga och speciella krav på sådana fordons batterier.Fotnot: Exide Technologies är verksamt i drygt 80 länder och en världens största tillverkare och återanvändare av blybatterier. Verksamheten är organiserad i fyra globala affärsgrupper: Transportation Americas, Transportation Europa and Rest of World, Industrial Energy Americas respektive Industrial Energy Europe and Rest of World. Transportation-divisionen levererar originaldelar och reservdelar till fordonsindustrin samt marinfordon, plus ny teknik för hybridfordon. Industrial-divisionen levererar produkter till fasta anläggningar så som telekomsystem, solcellsanläggningar, järnvägar och avbrottsfri strömförsörjning, samt batterier till gaffeltruckar m fl kommersiella nyttofordon.