Röstsystem kapade perenna arbetstoppar
40 procent av franska dentalbolaget Cadences av dentala produkter inföll traditionellt under årets sista kvartal. Till grund för orderplockningen av företagets produkter användes pappersbaserade plocklistor, en teknik som under verksamhetens toppbelastning lämnade åtskilligt övrigt att önska. Produkterna, varav en del tillverkas under eget varumärke, säljs via postorder i hemlandet och utomlands, samt via 3-parts märkesdetaljhandel.– När vi inledde vår verksamhet 2007, utgjorde denna topp ett stort problem, medger Grégoire Corby, logistikchef vid Cadence i Tremblay-en-France, nära Paris. Totalt 11 000 orderrader tas emot varje dag, motsvarande ca 3 000 paketförsändelser, hälften delvis fyllda, hälften helt fyllda. För att hantera denna verksamhetstopp behövde vi en flexibel lösning.Den fann Cadence i Vocollects röststyrda orderplocksystem som lämnar orderplockarna båda händer fria för plockarbete, samt styr själva plockprocessen interaktivt med röstbekräftelse av korrekt utförda plock. I Cadences lager hanteras tre kategorier av produkter för tandläkare, tandtekniker och sjukhus: förbrukningsvaror, inventarier (tandläkarstolar, steriliseringsutrustning, möbler) samt företagspresenter.Genom Reflex lagerstyrsystem (WMS) från Hardis kunde Cadence identifiera tre viktiga plockprocesser bland de sju som tillämpades vid lagret:* Plockning av snabbrörliga, små artiklar omfattande 18 000 aktiva artikelnummer, lagrade i 21 karusellager från Kardex;* Dynamisk och statisk plockning, omfattande 4 000 artikelnummer,;* Plockning av hela förpackningar.– Fram till maj 2008 körde plockarna med papperslistorna, beskriver Renaud Bézier, försäljningsingenjör vid Hardis, leverantör av Reflex WMS-systemet. Med erfarenhet från att ha utrustat drygt 2 500 lagerarbetare med röststyrda lösningar, visste vi att ett röstsystem för orderplockning skulle lämpa sig bättre för Cadences utmaningar än andra tillgängliga alternativ så som RFID. Vi hade redan genomfört så många processförbättringar som möjligt med Reflex, som därmed var berett för en uppgradering. Att integrera det med Vocollects röststyrsystem blev följaktligen en enkel åtgärd, som tog endast två månader i anspråk.Cadence kunde dra nytta av det långvariga tekniska samarbetet mellan Hardis och Psion Teklogix, varför Reflex WMS och TekSpeech middleware kunde konfigureras via ett standardiserat gränssnitt. Vocollects röstigenkänningsteknik, som installerades i WMS-systemet, blev därför en vinnande lösning för optimering av plockprocesserna. Renaud Bézier:– Nyckeln till framgång i ett logistiksystem uppbyggt kring röstteknik är att förbereda korrekta plockvägar och att se till att det finns en ömsesidig dialog mellan WMS-systemet och orderplockarna.Cadence följde upp installeringen av röststyrsystemet med en intern propagandakampanj som framhöll systemets fördelar. Ett system som f ö består av Vocollect Talkman T5 bärbara terminaler och Vocollect Talkman SR20 headset.– Våra orderplockare insåg snart fördelarna med att hålla blicken fokuserad och händer fria i plockarbetet, enkannerligen för partiellt orderplock, som kräver aktiv medverkan av båda händerna, omvittnar Grégoire Corby.Att utbilda en orderplockare i den röstorderstyrda tekniken med Talkman-utrustningen tar bara halvannan timme. Det innebär att såväl fast anställda som temporära medarbetare kan komma igång snabbt på samma villkor, oavsett tidigare erfarenhet. Den nya tekniken har lett till en stressfri arbetsmiljö, effektivare fyllda postorderpaket, betydligt färre returer (pga felplock) och högre produktivitet totalt sett.Redan ett par månader efter installationen av Talkman-utrustningen hade felplocken minskat med 1 procent. Och över en tidsperiod av fyra månader reducerades felplocken från 4 procent till bara 1,6 procent, vilket motsvarar 0,35 procent plockradsfel vid delplockning av order. Grégoire Corby:– Vi har t o m kunnat ta bort stationerna för kontroll av plockkvaliteten, tidigare en veritabel flaskhals.Nästa steg i riktning mot effektivare plockrutiner blir standardisering av plockmetoderna med utgångspunkt från karusellagren från Kardex. Genom att införa samma metodik på alla plockstationer breddas orderplockarnas kompetens till att kunna åta sig många olika arbetsuppgifter tvärs hela verksamhetsområdet.Fotnot: Dagligen använder drygt 250 000 anställda världen runt Vocollects system för att leverera varor för drygt 2 miljarder dollar från lager och distribunaler till sina varuägares kunder. Drygt 2 000 återförsäljare (ÅF) i 55 länder marknadsför, säljer och installerar Vocollect Voice på 26 språk. Systemet är integrerbart med alla större lagerstyrsystem och affärssystem, inbegripet SAP, samt stöder ett antal 3-parts mobila lösningar.