23948sdkhjf

RedPrairies WMS håller Air France flygande

Drygt 45 000 artikelnummer i Air Frances reservdelslager hålls snabbt åtkomliga genom RedPrairies lagerstyrningssystem.

Franska flygbolaget Air Frances (AF) och numera AF-ägda nederländska flygbolaget KLMs sammanslagna underhållsorganisationer Air France Industries respektive KLM Engineering & Maintenance har installerat amerikanska RedPrairie Corporations lagerstyrsystem (WMS, Warehouse Management System) för att styra och administrera de två flygbolagens reservdelsförsörjning. Idriftagningen av RedPrairies WMS-lösning ingår som en del av AFs projekt Global Logistics Operations Bring Excellence, förkortat i akronymen GLOBE, vars syfte är att skapa ett modernt, globalt logistiknätverk tillsammans med KLM (en akronym som utläses Koninklijke Luftvaart Maatschappij, Kungliga Luftfartssällskapet från 1923).Inledningsvis tas det nya WMS-systemet i drift i ett nytt reservdelslager på stadsnära Orly-flygplatsen i Paris, ett 4 300 m2 stort lager som rymmer drygt 45 000 artikelnummer reservdelar och förbrukningsmateriel för flygtrafikdriften. Sedan februari i år försörjs härifrån AFs flygplansverkstäder inrymda i tre stora hangarer, dygnet runt årets samtliga dagar (24/7/365), för att hålla AF flygplanpark flygande i luften och sittandes på marken som ”hanger queens” (”hangardrottningar”).Under planeringen av det nya reservdelslagret fann AF att de IT-verktyg underhållsorganisationen använt sig av i flygbolagets tidigare reservdelsverksamhet klarade varken prestationskraven eller kraven från de senaste styrningssystemen. Att installera datoriserade styrsystem skulle även hjälpa till att reducera lagerutrymmet med ca 40 procent.– Den nya WMS-lösningen fokuserar på kritiska temata så som lageroptimering, inventerings- och lagerprocesser, samtidigt som servicegraden och de anställdas arbetsvillkor förbättras, förklarar Pierre Bosse, vVD med ansvar för komponenter och underhåll vid Air France Industries.Efter en utvärdering av 11 olika leverantörer av WMS- och logistiksystem fastnade AF slutligen för RedPrairies lösning efter flera omfattande utvärderingskonferenser och besök på referensanläggningar.– RedPrairie erbjöd bra lösningar på våra problem, fortsätter Pierre Bosse. Deras lösning uppfyller våra verksamhetsbehov, samtidigt som den håller sig så nära standardmjukvaran som möjligt.Fotnot: Air France Industries och KLM Engineering & Maintenance sysselsätter sammanlagt 14 000 anställda inom verksamheter så som omfattande reparationer, integreringskompetens samt reservdelsförsörjning till en flyplanflotta omfattande drygt 1 230 trafikflygplan hos drygt 150 större internationella flygbolag.RedPrairie Corporation levererar produktivitetslösningar för att hjälpa företag globalt inom lager, transport och personal. Lösningarna levereras till tillverkande industri, distributörer och grossistföretag som vill minska kostnader, öka försäljningen och skapa konkurrensfördelar. Från sina 20 kontor världen runt betjänar RedPrairie drygt 34 000 kunder i 40 länder. Företagets lösningar uppges tillförsäkra omgående produktivitetsökning med en flexibilitet att göra anpassningar utifrån hur verksamhetsbehoven förändras hos kunden.För nordiskt vidkommande är RedPrairie verksamma från sitt huvudkontor på Vesterbrogade 149 i Köpenhamn i Danmark, där Patrick Qureshi ansvarar som marknadskoordinator för EMEA-marknaderna (Europa, Mellanöstern, Afrika).

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062