Konceptstudie av bränsleceller i truckar
För mindre lagertruckar så som ledlåglyftare, ledstaplare och ledarmsstyrda småtruckar lämpar sig bränslecellsteknologin väl enligt tyske trucktillverkaren Jungheinrich AG i Hamburg. Men till skillnad från fordonsindustrins bränsleceller drivna på väte (hydrogen) lämpar sig metanol bättre för truckdrift. Därför stöder Jungheinrich utvecklingen av sådana bränsleceller i en teststudie genomförd av ett forskningscenter i Jülich, som just håller på att utvärderas för presentation på årets upplaga av den stora industrimässan i Hannover senare i vår (19 -23 april 2010).I stället för att ladda ett konventionellt bly-syra-batteri under åtta timmar, kommer förare av framtida lagertruckar att bara behöva ägna några minuter på att ”tanka” trucken med metanol, enligt Jungheinrichs beskrivning. Till råga på allt räcker en sådan laddning dubbelt så länge jämfört med en konventionellt batteris laddning. Metanol hanteras lika enkelt som bensin eller dieselolja och finns industriellt lätt tillgänglig redan idag. Därtill är påfyllningsstationer för metanol lätta och kostnadseffektiva att upprätta jämfört med sådana stationer för väte.Inom Jungheinrichkoncernen är drygt 360 medarbetare verksamma inom forskning och utveckling och den årliga FoU-budgeten uppgår till 30–40 miljoner euro för olika utvecklingsprojekt, bl a inom säkerhet och ergonomi. Företaget var en av de första truckproducenterna med att utveckla och tillämpa växelströmsdrift för industritruckar som ett långsiktigt totalekonomiskt kostnadseffektivare alternativ till den dittills helt dominerande likströmsdriften.