23948sdkhjf

Nyzeeländsk containertilt nu i Sverige

Säker fyllning/tömning av containrar med bulkmaterial eller massgods genom tippning erbjuder nyzeeländska A-Ward NZ via svensk agent Scancromet AB.

Container Tilter kallar nyzeeländska A-Ward NZ sin dieselhydrauliskt, alternativt elektrohydrauliskt, drivna containertippare för rationell, effektiv och säker fyllning/tömning av slutna ISO-containrar med massgods så som järnskrot andra löst lastade, svårhanterade råvaror eller bulkgods. Utrustningen finns i två olika utföranden, för högkants-tippning av 20- och 40-fots containrar till 45 graders tippvinkel, respektive för 20-fots containrar till 90 graders, helt vertikal resning.Container Tilter, som sedan årsskiftet fått en svensk agent i Scancromet AB i Södra Hamnen i västkustska Skärhamn, tillverkas för den europeiska och nordiska marknaden i Storbritannien, vilket förstås reducerar transportkostnaderna för att importera utrustningen till Sverige jämfört med att skeppa den hela vägen från Nya Zeeland på andra sidan jordklotet. Scancromets agentur omfattar även norra Europa samt Storbritannien med Irland. För den nordamerikanska marknaden finns en produktionsanläggning också i USA.Utrustningen tar hand om hela hanteringsprocessen från det att en lastbil med containern på sin påhängsvagn backas in under Container Tilter och lossas från sin last, tills containern återigen är klar för vidare transport, varpå utrustningen sätter ned containern på lastbilens trailer fvb till nästa destination.– Under fjolåret levererades drygt sådana containertiltar till användare i Storbritannien, berättar Rolf Persson vid Scancromet AB. De har rönt stor framgång hos våra kunder, varav många är exempelvis metallåtervinnare som med den nya utrustningen nu kan eliminera riskfyllda metoder för fyllning/tömning av skrotfyllda containrar.Ett ytterligare plus med Container Tilter är möjligheten att fortlöpande väga lasten under fyllningen av containern för att kontrollera dess fyllnadsgrad. Rolf Persson:– På så vis behöver man inte riskera överlasta containern, men inte heller missa dess maximalt tillåtna lastvikt genom undermålig fyllnadsgrad. Vilket kommer miljön tillgodo när man utnyttjar lastkapaciteten optimalt och därigenom minimerar antalet transporter.Normalt tar det två minuter att resa containern från liggande till 45 grader tippvinkel eller 90 graders vertikalt stående position. Tippningsvinkeln kan dessutom justeras i takt med att containern fylls eller töms på sitt innehåll, vilket vid fyllning bidrar till att öka massgodsets densitet till optimal fyllnadsgrad. Samtliga fyra hydraulcylindrar är överströmningsventiler som skydd mot hydraulslangbrott. Både främre och bakre containerlås har två låspunkter på ömse sida (containerknaster till ISO-hörnlådorna).För säker fyllning/tömning fjärrstyrs Container Tilter på behörigt avstånd från själva lastplatsen. Vid fyllt tippad 45-gradersvinkel är containern fullt avlastad genom sina samtliga hörnlådor så att det inte uppstår några strukturellt skadliga påfrestningen på containerväggarna eller golvet. Med hjälp av en hydraliskt verkande kedjemekanism öppnar respektive stänger Container Tilter också containerns dörrar på såväl 20-fotare som 40-fotare.Drivkällan till hydrauliken är en 13-hästars bensinmotor som driver en 3 000 psi hydraulpump, plus startbatteri och hydrauloljetank.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062