Recessionen påverkar VR-koncernen
Koncernens resultat blev svagt på grund av den branta nedgången i godstransporterna och på grund av att tillväxten inom persontrafiken stannade upp. Räkenskapsperiodens rörelsevinst för år 2009 var motsvarande cirka 279 miljoner kronor (28,9 miljoner euro), jämfört med motsvarande cirka 717 miljoner kronor ( 74,4 miljoner euro) år 2008. Omsättningen uppgick till motsvarande cirka 13 490 miljoner kronor (1 399,4 miljoner euro), vilket innebär en sänkning med 8,6 procent jämfört med föregående år. VR-koncernens styrelse föreslår att ingen dividend utdelas för år 2009.-Även om finansieringsläget förblev gott år 2009, räcker den nuvarande resultatnivån inte till för de investeringar i vagnparken som måste göras inom en nära framtid, säger VR:s vd Mikael Aro.År 2009 minskade transporterna inom VR-koncernens godstrafik med cirka en fjärdedel jämfört med året innan. Rörelseförlusten för VR-koncernens logistikfunktioner år 2009 uppgick till motsvarande cirka 354 miljoner kronor (36,7 miljoner euro). VR-Cargo, som sköter tågtransporterna, hade en rörelseförlust på motsvarande cirka 299 miljoner kronor (31,1 miljoner euro). I slutet av året utjämnades nedgången inom godstrafiken, men ingen snabb uppgång är i sikte.Persontågstrafikens tillväxt stagnerade år 2009, och resandemängderna förblev 3,4 procent under föregående års nivå. Med tåg företogs i fjol cirka 67,6 miljoner resor. Resorna inom busstrafiken uppgick till 18,5 miljoner, vilket är 8,6 procent mer än året innan. Uppgången berodde på att man vunnit trafik i huvudstadsregionen. Persontrafikens rörelsevinst halverades och var motsvarande cirka 283 miljoner kronor (29,4 miljoner euro).Omstruktureringsprogrammet, som VR inledde i augusti 2009, framskrider enligt tidtabellen. Inom logistikfunktionerna pågår en effektivisering av transportsystemet samt en förnyelse av modellerna för kundservicen. Inom persontrafiken ligger fokus på projekt som förbättrar kundservicen. Stödfunktionerna inom förvaltningen har effektiverats genom att man koncentrerat dem till servicecentra på koncernnivå. Omstruktureringsprogrammet har genomförts i samverkan med personalen. Syftet med omstruktureringsprogrammet är att förbättra VR-koncernens lönsamhet med cirka 100 miljoner euro om året fram till år 2012. Detta innebär betydande kostnadsbesparingar samtidigt som affärsverksamheten måste utökas.- Det är absolut nödvändigt att omstruktureringsprogrammet genomförs, för att lönsamheten och kassaflödet fås till en nivå som garanterar VR:s konkurrenskraft i framtiden, säger Mikael Aro. VR påbörjar år 2010 investeringar på motsvarande cirka 1 446 miljoner kronor (150 miljoner euro) i tågvagnar för persontrafiken. Investeringarna omfattar tre olika typer av vagnar. Anbudsförfarandet sker i enlighet med EU:s anskaffningsförfarande. På våren 2010 inleds anbudsförfarandet för anskaffning av 40 InterCity-tvåvåningsvagnar. IC-vagnarna är den populäraste vagnstypen bland resenärerna, och för den skull har man beslutat skaffa till av dem. Vagnarna förses med wlan-förbindelser, som gör det möjligt för kunderna att koppla upp sig trådlöst under resans gång. Utgående från kundrespons kommer man att satsa på restaurangtjänsterna på fjärrtågen. År 2010 inleds anskaffningen av 15 nya restaurangvagnar i två våningar. Restaurangtjänsterna anses vid VR utgöra en viktig del av kundservicen även i fortsättningen, tvärtemot vad fallet är i flera andra länder där man avstått från restaurangtjänsterna på tågen. Under år 2010 börjar även anskaffningen av 12 nya manövervagnar i två våningar. Imanövervagnarna förenas lokets och IC-personvagnens egenskaper. Tåget kan manövreras från vardera ändan utan lokbyte, vilket sparar bangårdskapacitet speciellt i Helsingfors. Större bangårdskapacitet påverkar hela tågtrafiken och dess punktlighet. Härutöver förbättras säkerheten på bangården, eftersom lokbytena och materielkopplingarna minskar.Huvudstadsregionens HRT-närtrafik får sammanlagt 32 nya tåg åren 2010–2014. Tågen köps av Huvudstadsregionens Vagnpark Ab, som ägs av VR-Group Ab, Helsingfors, Vanda, Esbo och Grankulla stad. Bolagets styrelse utreder som bäst om man kan påskynda den pågående investeringen i nya närtåg. I och med att de nya tågen tas i bruk kan de gamla närtågen tas ur trafik. De gamla närtågen, som har anskaffats i huvudsak på 1970-talet, har vållat störst problem. I takt med att vagnparken förnyas ökar behovet av hallkapacitet för servicen av tågen. VR utreder tillsammans med Trafikverket och HRT möjligheterna och medlen för en utökning av hallkapaciteten på Ilmala depå. VR har ingått ett avtal med Huvudstadsregionens Vagnpark Ab om tågens underhåll samt med Karelian Trains Oy om underhållet av Allegro-tågen, som sätts i trafik mellan Helsingfors och S:t Petersburg. Utsikterna för den närmaste framtiden är fortsättningsvis osäkra, enligt VR:s bedömning. Det är svårt att förutse hur trafiken såväl på järnväg som på landsväg utvecklas. För tillfället ser man inget snabbt uppsving inom ekonomin. Samtidigt påverkar strukturomvandlingen inom den tunga industrin på ett avgörande sätt även VR:s affärsverksamhet. VR-koncernens resultat för år 2010 tyngs av att banavgiften höjdes med tio procent i början av året. Ensamrättsavtalet om tågens persontrafik, som ingicks med kommunikationsministeriet i slutet av året, förpliktar VR att sköta vissa olönsamma rutter på egen ekonomisk risk. Vinterproblemen i årets början samt olyckan på Helsingfors järnvägsstation den 4 januari 2010 orsakade VR-koncernen minst cirka sex miljoner euro resultatförlust i form av extra utgifter och inkomstbortfall.